WELCOME
NEWS
THE CLASS
FLEET
IRC
VISUALS
PARTICIPATE
FRIENDS
HTC CLASS RULES

Halfton Class Europe

Promote your Page too



 

 

 

 

 

 

In August 2003 the city of Nieuwpoort welcomed once again an international sailing regatta. It is indeed in Belgium that the famous Half Ton Cup made her comeback on the international yachting scene, after an absence of more than 10 years from the international yachting scene.

Some 25 fine yachts and their crews from all over Europe sailed, sang & partied together in what will undoubtedly be remembered as a fantastic sailing week.

Due to the success of the regatta it was decided that the time was right to preserve this kind of sailing and start a proper owners association. 

The Half Ton Class Europe emerged shortly after to ensure the cooperation of all European Halftonner-related events.

The founding idea of the class is to encourage cost-effective, fun & affordable sailing.

This website aims to be the portal for all sailors interested and/or addicted to sailing these fantastic boats. 

On this website you will find the latest news about our boats, you can publish technical matters or share info or pictures about halftonners.

Participation is the keyword behind the design of this website, so do not hesitate to contribute in an active way. Together we will develop an attractive and interesting sailing website!

 

Enjoy!


A boat is considered as a Half Tonner if it fulfills the following requirements :

- It has been designed and built as a prototype one-off in the period between January 1967 and December 1994.

- It it has been once eligible to participate at an edition of IOR Half Ton Cup.

- No alterations have been made to the hull of the boat, except keel and rudder.

Moreover, every production boat derived from the hull of a prototype one-off halftonner will also be considered as a halftonner 

( see the list of “Serial Built Boats” in “The Fleet” ).


Mr. Bert Janssen is the chairman of The Half Ton Class Owner’s Association and the Class is represented in the following areas:

- UK East Coast: Mrs Anna Brooke, sailing Harlequin and active RORC-member.

- UK South Coast: Mr. James Richardson.

- Ireland: Mr. David Cullan, skipper of King One.

- France: Mr. Parick Dubus, skipper de Ballerine.

- Belgium : Mr Philppe Pilate, skipper de General Tapioca.

- Scandinavia : Mr. Tony Stoschek, skipper de Blues. 

En août 2003 la ville de Nieuport accueillait une fois de plus une régate internationale de haut niveau. C’est en effet en Belgique que la célèbre Half Ton Cup devait retrouver le devant de la scène internationale, après une absence de plus de dix ans.

Pas moins de 25 bateaux des 4 coins de l'Europe ainsi que leurs équipages s'y étaient donné rendez-vous pour une semaine inoubliable de voile, de fête et de super ambiance.

Le succès de cette régate nous a incité à vouloir préserver cet événement et à créer une association de propriétaires. 

A ce jour, la Half Ton Class Europe est un fait et prend en charge la coordination de tous les événements européens qui concernent notre classe.

L’idée fondatrice est d’encourager une façon de régater abordable et conviviale, tout en partageant les acquis de chacun.

Ce site internet a pour but de faire le lien entre des navigateurs passionnés par les Halfs.

Vous trouverez ci-après de nombreuses possibilities d’obtenir des nouvelles de la classe, de publier un article technique ou de partager des photos ou des infos sur les Halfs.

L’idée de base à la base de la conception de ce site est la participation de tous. N’hésitez donc pas à y être présent de manière active et à developper ainsi ensemble un site de voile attrayant et intéressant!

A bientôt sur la ligne !


Un bateau est considéré comme un Half Tonner si: 

 

- Il a été dessiné et construit comme un prototype durant la période janvier 1967 et décembre 1994.

- Il était admissible au départ d’une Half Ton Cup IOR .

- Aucune modification n’a été apportée à la carène, à l’exception de la quille et du safran.

D’autre part, tout bateau de production dont le plan est issu directement d’un prototype Half Ton sera également considéré comme un Half

( voir la liste des Halfs de série sous l’onglet “The Fleet”). 


Bert Janssen est le président de l’Association des Propriétaires de Halfs qui est représentée en : 

- UK East Coast: Mrs Anna Brooke, naviguant sur Harlequin et membre active du RORC.

- UK South Coast: Mr.James Richardson. 

- Irlande: Mr. David Cullan, skipper de King One.

- France: Mr. Parick Dubus, skipper de Ballerine.

- Belgium : Mr Philppe Pilate, skipper de General Tapioca.

- Scandinavie : Mr. Tony Stoschek, skipper de Blues.


 

v2.04