Halfton Class Europe

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TO NEWS INSCRIPTION

ARCHIVES HALF TON CLASS EUROPE


ARCHIVES 2015


6 H OF KYCN - 15/08/215

 

 AVIS DE COURSE

1.    Généralités

Cet événement suit l'esprit des H-Cups du KYCN, ce qui signifie qu'elle est ouverte à tous les bateaux à voile, y compris des équipages non habitués à la compétition, paramètre à prendre en considération par tous les concurrents, en suivant les règles dans une ambiance conviviale et compréhensive. 

Comme pour les H-Cups, le barème HN ne sera utilisé pour calculer les résultats, tous les bateaux dans la même catégorie.

Si plus de 10 half-tonners participent, un classement IRC dédié sera calculé, un certificat IRC valide devra être présenté lors de l'inscription.

2.    Programme

Enregistrement auprès de l'office de course KYCN

vendredi le 14/08 de 17h à 19h et samedi 15/08 de 9h à 10h

Briefing & prévisions météo

samedi 15/08 à 9h 30

Premier signal d'avertissement

10h 50 (procédure de 10 min)

Départ

11h

Fin

17h00 à 18h00

Cérémonie de remise des prix

samedi 15/08 à 19h 00

3.    instructions et parcours

Le parcours sera communiqué à l'inscription et au briefing.

Ce sera un parcours d'environ 5 milles autour de bouées à être navigué pendant 6 heures, le départ est prévu le samedi 15 août 2015 à 11.00 h. Les arrivées seront enregistrées à partir de 17h à la ligne d'arrivée.  La ligne d'arrivée sera fermée à 18h00.

4.    Classements

Le classement se fera en calculant une durée moyenne par tour en temps compensé.

Tous les bateaux s'arrêtant avant 17h recevront un temps de course de 6h par défaut. L'achèvement du dernier tour ne devra pas être plus tard que 18h00 pour obtenir que ce dernier tour soit pris en considération pour le classement.

Chaque bateau enregistre son temps de passage à chaque tour avec la meilleure précision possible (à la seconde).

La déclaration d’arrivée devra être remise au comité de régate avant 18h30, préférablement sur papier, mais les arrivées tardives peuvent être communiquées au comité par SMS, au format « Nom du Bateau, X tours, Heure d’arrivée dernier tour ». Exemple : « Fantasy, 7 tours, 17h56min43sec », la déclaration sur papier restant à remettre plus tard pour le classement final.

5.    Communications radio

- VHF canal 77 : Comité de course

- Téléphone mobile (GSM)

6.    Prix

Les trois premiers bateaux seront récompensés et le KYCN offre un verre à chaque participant.

KYCN Club-House à 19 h 00

7.    Décharge de responsabilité

Tous les propriétaires des yachts participant sont priés de remplir et signer une déclaration de décharge de responsabilité avant l'inscription.

BERICHT VAN RACE

1.    Algemeen

Dit evenement volgt de geest van de KYCN H-Cups, wat betekent dat het openstaat voor alle zeiljachten, met inbegrip van bemanningen niet gewend aan competitie, met deze parameter beschouwd door alle concurrenten, volgens de regels in een uitgebreide en vriendelijke sfeer.

Zoals in de H-Cups, zal de HN rating worden gebruikt voor de berekening van de resultaten, alle boten in dezelfde categorie.

Indien meer dan 10 half-tonners deelnemen, een specifieke IRC ranking zal worden berekend; een geldig IRC-certificaat moet worden ingediend bij de registratie.

2.    Programma

Registratie bij het Racebureau van KYCN

Vrijdag 14 augustus van 5 tot 7 pm

en zaterdag 15/08 vanaf 9u tem 10u

Briefing & weervoorspellingen

zaterdag 15/08 om 9u30

Eerste waarschuwingssignaal

10u50 (10 min procedure)

Start

11u

Einde

17u tot 18u

Prijsuitreiking

zaterdag 15/08 om 19u00

3.    Instructies en parcours

De parcours zal worden meegedeeld op registratie en briefing.

Het zal een route van ongeveer 5 mijl rond boeien zijn, gedurende 6 uur van 11u tot 17u. Aankomst zal worden geregistreerd vanaf 17u op de finishlijn.

De finishlijn zal worden gesloten om 18 u.

4.    SCOREN

De rangschikking zal worden gemaakt door het berekenen van een gemiddelde rondetijd, gecompenseerd tijd.

Alle jachten die stoppen vóór 17h krijgen een standaard wedstrijdtijd van 6h.

De voltooiing van de laatste ronde mag niet later dan 18h00 zijn om deze laatste ronde te worden beschouwd voor de ranking.

Elke jacht registreert elke rondetijd en de eindtijd met maximale nauwkeurigheid (seconden).

De race verklaring moet beschikbaar zijn aan het Comité van regatta voor 18.30 uur, bij voorkeur op papier, maar laatkomers mogen worden meegedeeld aan het Comité door SMS, in het formaat "naam van de boot, X ronden, tijd van aankomst laatste ronde”. Voorbeeld: «Fantasy, 7 ronden, 17u56min43sec”, het papier moet afgegeven worden voor de eindstand.

5.    Radiocommunicatie

- VHF kanaal 77 : Race comité

- Mobiele telefoon (GSM)

6.    Prijzen

De eerste drie boten zullen worden beloond en de KYCN biedt een drankje aan elke deelnemer.

KYCN Club-House om 19u00

7.    Afwijzing van aansprakelijkheid

Alle deelnemende jachteigenaars worden gevraagd een verklaring van verantwoordelijkheid in te vullen en te ondertekenen.

NOTICE OF RACE

1. General

This event is following in the spirit of the KYCN H-Cups, meaning that it is open to all sailing yachts, including crews not accustomed to competition; parameter to be considered by all competitors, follow the rules comprehensively and maintain a friendly atmosphere. 

The HN ratings will be used for calculating the results, as for the KYCN H-Cups, applying the rating to all yachts in the same category.

If more than 10 half-tonners are participating, a dedicated IRC ranking will be calculated, a valid IRC certificate to be presented at registration.

2. Schedule

Registration in the KYCN race office

Friday the 14/08 from 17h to 19h

and Saturday 15/08 from 9h to 10h

Briefing & weather forecast

Saturday 15/08 at 9h30

First warning signal

15/08 10h50 (“old” 10 min procedure)

Start

15/08 11h

End

15/08 17h to 18h

Prize giving ceremony

15/08 19h00

 

3. Sailing instructions and courses

You will be advised of the course at registration and at the briefing.

It will follow an “around the cans” course of about 5 miles to be sailed during 6 hours from the start.

Arrivals will be registered from 17h at the finish line.

The time limit for boats to arrive at the finish line is 18h00.

4. Scoring

The ranking will be made by calculating an average lap duration, in compensated time.

All yachts stopping before 17h will get a default racing time of 6h.

The completion of the last lap shall not be later than 18h00 to get this last lap to be considered for the ranking.

Each yacht shall register each lap time and the finish time as accurately as possible to the nearest second, and these to be entered on the race declaration.

Each race declaration shall be presented at the race committee no later than 18h30, preferably on paper, however late arrivals can be communicated by SMS to the race committee in the following format “Boat Name, X rounds, arrival time last lap”. Example: “Fantasy, 7 rounds, 17h58min35sec”, the paper declaration to be delivered later for final ranking.

5. Communication

- VHF Channel 77: Race Committee

- An operational mobile phone (GSM)

6. Prizes

The three first yachts will receive a trophy.

A Crew drink will be offered in the KYCN Club house at 19.00h.

7. Disclaimer of liability

All participating yacht owner is requested to fill in and sign a declaration of responsibility prior to the registration.

 


NOTICE OF RACE  6H KYCN 2015     FR/NL/EN.PDF

        

NEWSLETTER 2015-3

NEWSLETTER HTCC 2015 -3    FR-PDF         NEWSLETTER HTCC 2015 - 3  ENG-PDF

 

NEWSLETTER 2015-2

NEWSLETTER HTCC 2015 -2    FR-PDF         NEWSLETTER HTCC 2015 - 2  ENG-PDF

HTCC 2015 n°8

NOTICE OF RACE HTCC 2015 v2.2

 

SPI-OUEST-FRANCE

(3 AVRIL 2015)

Cocktail UNCL-PROPIRC SOF 2015.jpg


SPI-OUEST-FRANCE

(4-6 AVRIL 2015)

Tous les équipages halfton participant au Spi Ouest France (4-6 APR 2015) sont cordialement invités au cocktail organisé par l'UNCL/PROPIRC au bar L'Arrosior.

En tant que halftonners vous aurez droit à un second demi-verre.

N'OUBLIEZ PAS DE RÉSERVER VOS PLACES (uncl@uncl.com)

Sont inscrits en IRC4: Aubépine, Brittany Drizzle, Freelance, Général Tapioca/BWT, Half Red, Lady Serpalune, Sibelius, Swuzzlebubble & Tara IV.

Et dans la liste des inscrits en 'Osiris Habitable' nous en trouvons encore 2: Arlequin & Melchonenn.

 

 

Bon vent à tous, et belles bagarres dans la Baie de Quiberon!

 

SPI-OUEST-FRANCE

(4-6 APRIL 2015)

All halftonner teams racing at the Spi Ouest France (4-6 APR 2015) are kindly invited to attend the UNCL/PROPIRC cocktail drink, organized in the bar L'Arrosoir.

As halftonners you will enjoy an extra half-filled glass.

DO NOT FORGET TO MAKE YOUR RESERVATIONS (uncl@uncl.com)

Following halftonners have entered in IRC: Aubépine, Brittany Drizzle, Freelance, Général Tapioca/BWT, Half Red, Lady Serpalune, Sibelius, Swuzzlebubble & Tara IV.

2  more halftonners have entered in 'Osiris Habitable': Arlequin & Melchonenn

Fair winds to all & fine battles in the Quiberon Bay!


La 8ième Half Ton Classics Cup

17-21 AUG 2015

Chers halftonners, Voici la première newsletter de 2015, année qui sera marquée par l’évènement que nous attendons tous... Entretemps, nous avons tellement de choses à vous communiquer!

HALF TON CUP 2015

D’abord, le compte à rebours pour la 8ième edition de la Half Ton Classics Cup 2015 a été lancé! Joint à cette newsletter vous retrouverez l’Avis de Course.

Comme le climat économique reste un peu incertain, les sponsors potentiels hésitent encore à s’engager. C’est pourqoui nous vous demandons de confirmer votre participation sans plus tarder, en versant déjà 100€ sur le compte de la Classe. Vous trouverez un formulaire joint à cette newsletter contenant les details.

Votre engagement nous est précieux, il nous permet de garder le cap.

LA HTCC PRATIQUE

- Logements: contactez Françoise Gillès – info@kycn.be

- Grutage/mise-à-l’eau: gratuits, grace au soutien inconditionnel de Tom Florizoone / Yachting Wave

SPONSORS Nous avons la joie de vous annoncer qu’à part nos 2 sponsors de la Classe habituels, il y a également la société ECOVER, une vieille et bonne connaissance de nous tous, a confirmé son soutien à l’épreuve.

En 2014 ECOVER a lancé un projèt très intéressant, qui vise à réduire les déchets plastiques en mer. En effet ECOVER, au sein du projet international ‘Waste Free Oceans’ active des pêcheurs à pêcher … du plastique au lieu de poisons. Avec les déchets plastiques récupérés en mer, ECOVER produit une nouvelle bouteille, la ECOVER Ocean Plastic Bottle. La Classe se souscrit à 100% dans cette demarche. Vous en verrez le résultat en août prochain!

Toute l’info sur le site

www.ecover-professional.com/fr/nouvelles/2014-05-12

ASSEMBLEE GENERALE

En novembre passé, nombreux d’entre vous ont assisté à l’Assemblée Générale, organisé dans le joli cadre du Yacht Club de Genval. Le compte rendu de cette réunion est publié sur le site.

Un des résultats émanant de cette réunion est le fait que nous continuons à vous pousser de ne rien modifier aux coques de vos halfs sous peine d’exclusion des régates HTCC.

D’ailleurs, la prochaine newsletter sera accompagnée du document ‘Class Rules’, qui sera également publié sur le site internet.

Nous vous incitons également à faire mesurer vos halfs par un jaugeur IRC. Vous verrez: le rating de votre joujou sera encore meilleur!

REGATES

Les autres organisateurs de régates ne chôment pas non plus. C’est d’autant plus intéressant pour vous car vous pourriez ainsi mieux organiser votre agenda ‘voile’. Un aperçu du calendrier ‘international ½ ton’ est repris dans le résumé de l’Assemblée Générale.

D’abord, nous avons été contactés par les organisateurs de la Semaine Nautique Internationale de Marseille. Le SNIM 2015 se courra du 3 au 6 avril (même dates que le Spi Ouest France…), mais a la particularité de fêter cette année son 50ième anniversaire! A cet effet les organisateurs du SNIM veulent faire honneur aux bateaux IOR, dont nos valeureux ‘petits halfs’, en organisant un ‘rond IOR’ en même temps que les régates IRC. Le plan d’eau est fantastique, tout comme l’accueil est chaleureux. Ceux qui ont la possibilité de s’y rendre ne seront pas déçus!

Autre régate qui mérite votre attention: le Breskens Sailing Weekend, organisé du 28 au 30 août 2015, soit le weekend après la HTCC. Dans un but d’attirer un grand nombre de halfs, les organisateurs prévoient un classement ‘half’ (au sein de la flotte des IRC 3), et offrent le grutage aux bateaux venant/partant sur remorque. Le BSW est traditionnellement perçu comme la meilleure régate IRC de nos eaux belgo-hollandaises, tant au niveau de la qualité des régates (parcours, concurrents) qu’à terre (ambiance 100%). Un peu comme notre HTCC donc, mais en plus grand.

Nous ne pouvons que vous recommander cette régate: elle vaut largement la semaine de vacances supplémentaire! En ajoutant cette régate à votre programme, vous optimaliserez vos efforts ainsi que vos frais de déplacement! Comme la Classe est représenté au sein du comité organisateur, n’hésitez pas à nous contacter pour davantage d’info.

Autre classique de l’été, et un excellent entraînement pour la HTCC, la célèbre Ramsgate Week. Du 26 au 31 juillet le comité de course vous y concoctera des parcours côtiers autour les bancs de sable locaux. Vous trouverez toute l’info sur le site de l’évènement: www.ramsgateweek.com

En guise de dessert, pourquoi ne pas participer au ‘Tourduf’ organisé en Bretagne. Les organisateurs du Tour du Finistère à la Voile (du 2 au 8 août) confirment qu’en 2015 ils ont prévu la possibilité d’un classement Half Ton IRC dès que 8 halfs sont inscrits.

Ils ont également négocié un tarif « à prix réduit » de mise à l’eau & mise à terre pour les bateaux qui souhaiteraient venir en Finistère par la route. Le convoyage vers Nieuport ensuite sera un peu ‘short in time’, mais faisable. Ceux qui convoient par la route auront plus facile.

LES JEUNES S’EN MELENT…

 

Un team de jeunes navigateurs sera présent à Nieuport sur leur nouvelle monture: l’ex Anke, un Joubert de 1978, qu’ils ont audacieusement rebaptisé M’Half’Raz. L’équipage courra sous la bannière du BRYC.

Nous leur souhaitons de belles navigations et ‘le plein de fun’ à bord.

Bon vent, bonne santé, et pensez à vous entraîner ‘comme-il-faut’!

 

A+

Bert & Philippe

 

NEWSLETTER HTCC 2015 - FR-PDF

The 8th Half Ton Classics Cup

17-21 AUG 2015

Dear halftonners & friends, This is the first newsletter of the year 2015. In view of the event which will mark our summer, we have so many things to tell you…

HALF TON CLASSICS CUP 2015

The clock started ticking, and we have not been sitting around doing nothing! Proof hereof: this newsletter as well as the final version of the Notice of race, herewith attached.

As the economy is still in waiting mode, uncertainty rules and potential sponsors hesitate to confirm their support… We can’t help it, but we see no other solution than to ask you to confirm your entry at this stage already, and to transfer a confirmation fee of 100 EUR to the race’s account. You will find proper instructions containing all details attached to this newsletter.

Your support is highly appreciated: it keeps our Class on a proper course.

THE PRATICAL SIDE

- Lodging: contact Mrs Françoise Gillès – info@kycn.be

- Cranage: kindly offered by our biggest fan Tom Florizoone/Yachting Wave.

 

 

SPONSORS We are delighted to announce you that besides our usual Class’ sponsors, we can again count on the support of our old acquaintance ECOVER, who already supported our Class and regatta’s in 2003, 2005, 2007 and 2009!

In 2014 ECOVER launched a very interesting project which aims to reduce plastic garbage floating in the seven seas. This international project is called ‘Waste Free Oceans’. Together with other partners are inciting fishermen to fish plastic instead of fish. The collected garbage is then recycled to produce a new bottle: the ECOVER Ocean Plastic Bottle. Our Class fully supports this project: you will note the result next August!

All info to be found here:

http://uk.ecover.com/en/why-ecover/ecover-ocean-plastic-bottle/

GENERAL ASSEMBLY

Last November many of you were present in the Genval YC attending our General Assembly. The presentation is to be found on the website. One of the results emanating from this meeting is the fact that we keep on insisting not to make any modification to the hulls of your halftonners.

Modifying them may result in being excluded from racing in the HTCC.

FYI, an updated ‘Class Rules’ document will accompany the next newsletter, and will also be published on the website.

We also support you in having your halftonner measured by an IRC-measurer. You will see that your boat’s rating will be more correct, and (mostly) even better!

REGATTAS

It is a fact: other regatta organizers are also quite active which is also quite interesting for you as it allows you not only to fill your sailing agendas, but also to better prepare for Nieuwpoort… By the way, a nice calendar is also included in the GA presentation.

We have been contacted by the organizers of the International Sailing Week of Marseilles (SNIM). The 2015 edition of the SNIM will be held from 3 to 6 April (same dates as the Spi Ouest…), and since it is the 50th edition, the organizers will honour all the boats that made the heydays of the SNIM. In particular our halftonners will sail on special courses with all the other IOR warhorses. The scenery is fantastic, the people warm-hearted and the partying legendary. If you go to Marseilles, you will not be disappointed!

Another summer classic is Ramsgate Sailing Week, a mere 50 NM distant from Nieuwpoort, which is in fact an excellent training for the HTCC. From 26 to 31 July the local race committee will make you sail around the cans amidst the local sandbanks. All info to be found on : www.ramsgateweek.com.

Those of you with fond memories of sailing between Brittany’s famous rocks, why not go to Roscoff for the Tour de Finistère à la Voile, starting on August 2nd and finishing in Port-la-Forêt on August 8th? The organizers will create a special Half Ton Class (in IRC) if halftonners make it to the start. If your halftonner comes by trailer, you will benefit from the strongly reduced carnage rates. The return to Nieuwpoort by sea might be a bit tight, by road is definitely a better option…

Finally, we would like to present a regatta that deserves your attention: it’s Breskens Sailing Weekend. A day’s sailing further north from Nieuwpoort, the local YC organizes a splendid series from 28 to 30 August, which is the weekend after the HTCC. In an aim to attract more halftonners, the local organizers will launch and lift your boats for free, and will allow us to race in our own class and within the IRC 3 starters (rating below 1.00 IRC).

The Breskens Sailing Weekend is traditionally perceived as the best IRC regatta in the Belgian-Dutch waters, both at regatta quality level (courses, competitors) as what the after-sail is concerned (no need to specify…). It is a bit like our HTCC, but bigger.

We definitely can strongly recommend you to take an extra week of holidays to enjoy sailing and discovering the region. By combining the two regattas (HTCC & BSW) you optimize your efforts as well as your travel costs! Since our Class is involved in the BSW- organization, do not hesitate to contact us for more info!

A NEW YOUTH TEAM…

 

You will discover them in Nieuwpoort for the HTCC: a team of youngsters just bought the ex-Anke, a Joubert design from 1978, that they renamed M’Half’Raz (do us a favour and ask them to explain in English…). They will sail the HTCC under the BRYC’s colours. We wish them all the best and some ‘serious fun’!

Fair winds, a good health and do not forget to practice (sailing)…

 

Best regards,

Bert & Philippe

 

NEWSLETTER HTCC 2015 - ENG- PDF

 


Semaine Nautique Internationale de Méditerranée

Nous aimerions informer les équipages des halftonners de la prochaine Semaine Nautique Internationale de Méditerranée (SNIM) qui se déroulera du 3 au 6 avril 2015  la Société Nautique de Marseille.

A l'occasion du cinquantième anniversaire de l'épreuve (nos félicitations!), le SNIM organisera un "rond IOR", de manière à mettre à l'honneur ces bateaux qui ont fait les heures de gloire de la SNIM.

Comme notre "Half Ton Class" est perçu comme étant très active, l'organisation de la SNIM a jugé indispensable d'associer et de convier nos "half tonners"  à venir courir sur le fantastique plan d'eau marseillais.

Nous espérons nous y rencontrer en bon nombre et, surtout, passez le message!

We would like to inform all halftonner crews that the next Semaine Nautique Internationale de Méditerranée (SNIM), organized by the Socit Nautique de Marseille, will be held from 3 to 6 APR 2015.

In order to conmemorate the 50th edition of the SNIM, the organizers have planned an 'IOR round' highlighting the old IOR warhorses that have made the SNIM so famous way back in the 70-ties and 80-ties.

As our Half Ton Class is considered as quite active, the organizers kindly invite our venerable yachts & members to come and sail on the beautiful Mediterranean waters of Marseilles.

We hope to meet you there and above all, spread the word!


 

HALF TON CLASS EUROPE ANNUAL MEETING 2014

SATURDAY 15 NOVEMBER 2014 - GENVAL YACHT CLUB

HTC EUROPE AGM 2014 REPORT

HTCC 2014

 


ARCHIVES 2014


7th Half Ton Classics Cup, 7-11 JUL 2014 

LINK TO THE ONLINE BLOG !!

 

La 7ième Half Ton Classics Cup, 7-11 JUL 2014

FR- NEWSLETTRE 2014-4 PDF

The 7th Half Ton Classics Cup, 7-11 JUL 2014

ENG- NEWSLETTER  2014-4 PDF


HALF TON CLASSIC ITALIAN CHAMPIONSHIP 2014

The 6th Italian National Championship Half Ton Classic Cup was held in early June in Anzio, Italy. The fleet enjoyed four days of sailing, with five windward-leeward races in the first two days and the final two days dedicated to the longer Asteria Cup coastal race.

Racing on the first day the wind was in a fresh 25 knots and large waves making for spectacular racing, and both races were won by Massimo Morasca's prototype Elena Celeste. Second on the day was a reborn Cicci VII. The 2013 winner, the Farr 31 Loucura, sailed by Fabrizio Gagliardi, ended the day in third.


On the second day the breeze dropped to 10-12 knots, before increasing to 18 knots. The first of the three races was won by Domenico Rega's Purchipetola (who later had an OCS in the third race), while Loucura took out the second and the third race. Elena Celeste had a second and a third place and then slipped to fifth in the third race.

After the first two days of the provisional standings saw Loucura leading by just half a point from Elena Celeste, with Puchipetola third with 4.5 points behind. 


The Asteria Cup race (the coastal race) counted for 1.5 points and would decide the series. The fleet headed off on a windward beat in the first leg in a light south-easterly to Ponza. Loucura benefitted from a wind-shift to the west and arrived at the passage between Gavi and Zannone with a considerable advantage over rest of the fleet. The next leg saw a strong recovery by Elea Celeste, the all-female crew on Maria Letizia Grella on Eta Beta, and David Castile's Prydwen (a Ziggurat 916) in the passage between Ponza and Palmarola under spinnaker in an increasing breeze, which had turned back to the south-east.


Loucura's advantage was reduced during the night while the first three boats were involved in a great battle that saw Prydwen prevail to take the Asteria Cup over Elena Celeste, while Loucura faltered to third. Elena Celeste won the ORC Asteria Challenge Trophy with seven of the Half Tonners finishing in the top ten. Loucura was awarded first place in the Half Ton division and the coveted challenge cup "Peppino Morasca".

Elena Celeste's second place in the final race gave her the series, just one point ahead of Loucura, with Purchipetola third. The female crew of Eta Beta was awarded the Half Ton "Spirit" trophy for their fighting spirit shown in the water, while the Trophy ASDEC for the oldest boat in the top five was presented to Paul Mirabile of Cicci VII.

Morasca acknowledged the good organisation of the series by the Sailing Club of Rome, and the competitive and well prepared fleet: "The strong winds of the first day favored Elena Celeste, even on a jib and a spinnaker sail of Incarbona-Olympic Sails developed with extreme precision, skill and considering my experience on this boat. On the second day with light winds we still defended well. I'm really pleased, to honour Loucura and the rest of the fleet. The spirit that lives in this class is wonderful, and restoring a Half Ton is a wonderful job: the costs are low, and the yield is very high in the race - I hope that other owners devote themselves with passion to these IOR era boats". Morasca also noted the efforts of his crew in the long races with the difficult tactics and frequent sail changes (tactician Roberto Sorge, wincher Orestano Andrea, trimmer Flavia De Luca, mastman Renato Costs, and bowman Pietro Bianchi).


FR- NEWSLETTRE 2014-3 PDF

ENG- NEWSLETTER  2014-3 PDF


7ème Half Ton Classics Cup St Quay Portrieux - 2014

 

Chers halftonners,

 

Eh bien, avec plus de 20 bateaux déjà inscrits à moins de 3 mois de la prochaine HTCC à Saint-Quay Portrieux, nous avons réalisé un beau départ groupé pour ce premier bord. Ci-joint vous trouverez l’Avis de Course officiel, telle que publié sur le site internet et notre page Facebook.

 

Merci en tout cas aux propriétaires de Spip (Humphreys 84), Général Tapioca (Berret 78) , Fantasy (Humphreys 85), Swuzzlebubble (Farr 77), Fletcher Lynd (Jones 81), Checkmate XV (Humphreys 84), Maeva (Mauric 73), Super Hero (Andrieu 89), Freelance (Briand 85), Blue Berret Pi (Berret 89), Per Elisa (Ceccarelli 90), Miss Whiplash (Andrieu 87), King One (Berret 81), Concorde (Andrieu 89), Sibelius (Joubert 80), Chimp (Berret 78), Scorpion (Humphreys 81), Turbidite (Fauroux 84), Findus (Berret 78), Aubépine (Andrieu 89), Half Red (Berret 89), Melchonenn (Briand 80), Misjif (Jones 81) et Philémon (Joubert 80) de nous avoir déjà rejoint.

 

Notre prochaine étape est de réunir sur la ligne de départ d’autres halfs locaux tels que Collector et Taranta, qui sont attendu très prochainement. Ensuite nous invitons quelques habitués des premières éditions comme Crackajax, Hullabaloo, Smiffy, Demolition et autres Skippy’s Ton à nous rejoindre.

 

Nous vous rappelons qu’il est nécessaire d’enregistrer votre half sur le site de la Classe (sous la rubrique ‘fleet’) afin de pouvoir participer aux événenements de la Classe (i.e. une Half Ton Classics Cup). Le numéro de votre enregistrement sera votre numéro de course.

 

Nous sommes également heureux de vous annoncer que Mme Fiona Brown a accepté de joindre l’organisation en tant que Press Officer. Tombés sous son charme et son professionalisme lors de la Half Ton Classics Cup de 2011 à Cowes, nous n’avions malheureusement pas pu concrétiser sa venue l’année passée à Boulogne. Mais pour cette édition elle a dit tout simplement “Oui!!!”.

 

En plus nous sommes heureux de vous présenter le nouveau sponsor de notre classe. Il s’agit de Euro Car Parks. Leur CEO Dave Cullen a décidé de nous aider à financer la Classe et l’édition de 2014.

Dave nous a expliqué sa decision: “Je suis ravi de pouvoir aider ainsi cette classe fantastique qui comme ma société est fondée sur un vrai esprit de camaraderie et amitié. Nous souhaitons une très belle saison à tous les participants.

 

Nous sommes impatients de revoir tout le monde à Saint-Quay Portrieux en juillet. A ce qu’il paraît la flotte des halftonners y sera très nombreuse. Nous aimerions également remercier Philippe Pilate et Bert Janssen qui ont eu l’idée de relancer cette classe et qui à grands efforts derrière les coulisses ont su apporter à cette régate le succès qu’elle mérite.”

 

AVIS DE COURSE HTCC 2014

7th Half Ton Classics Cup -St. Quay Portrieux – 2014

 

Dear ½  ton-lovers,

 

With more than 20 entries at still 3 months from the first race in Saint-Quay Portrieux, this 7th Half Ton Classics Cup seems well underway to become another top event. Attached you will find the official Notice of Race, which has in the meantime be published on our website and the Facebook page.

 

We must thank the owners of Spip (Humphreys 84), Général Tapioca (Berret 78) , Fantasy (Humphreys 85), Swuzzlebubble (Farr 77), Fletcher Lynd (Jones 81), Checkmate XV (Humphreys 84), Maeva (Mauric 73), Super Hero (Andrieu 89), Freelance (Briand 85), Blue Berret Pi (Berret 89), Per Elisa (Ceccarelli 90), Miss Whiplash (Andrieu 87), King One (Berret 81), Concorde (Andrieu 89), Sibelius (Joubert 80), Chimp (Berret 78), Scorpion (Humphreys 81), Turbidite (Fauroux 84), Findus (Berret 78), Aubépine (Andrieu 89), Half Red (Berret 89), Melchonenn (Briand 80), Misjif (Jones 81) and Philémon (Joubert 80) for having joined us already.

 

The next step now is to invite the local boats Collector and Taranta to joint his list, as well as the regular teams of Crackajax, Hullabaloo, Smiffy, Demolition and the Belgians of Skippy’s Ton.

 

Also, We’d also like to remind you to register your halftonner on the Class’ website (at the ‘fleet’ page). Only registered boats will be allowed to participate at Class’ events (like f.i. the Half Ton Classics Cup). Your registration number will become your boats’s permanent ½ ton race number.

 

We’re also delighted to announce you that Miss Fiona Brown has accepted to join us in France as our Press Officer. Way back in 2011 we were simply smashed by her charm and professionalism covering the event in Cowes. Last year unfortunately her agenda was fully booked, but this year we were very early in booking her. So we will have nice pics, vids and so as well as a live blog.

 

On top of that, we are more than happy to present our new Class’ sponsor! Mr. Dave Cullen, CEO of EURO CAR PARKS comments as follows: "We are delighted to be able to support such a fantastic class which like our own business has a true spirit of camaraderie and friendship in this growing and vibrant fleet.

 

We wish all competitors a fantastic season and look forward to seeing everyone in Saint Quay Portrieux in July, which promises to be the biggest fleet yet.

 

We would also like to express our thanks to Bert Janssen and Philippe Pilate who behind the scenes put in huge efforts to make the class the success it is!"

 

 

NOTICE OF RACE HTCC 2014

New Fleets and British Commodore's Cup Triallists To Join Vice Admiral's Cup 2014  

 For Immediate Release

  RCYC Logo

  25 February 2014 - Cowes, UK - The Royal Corinthian Yacht Club's annual Vice Admiral's Cup regatta is now firmly established as one of the Solent's "must do" events, and the 2014 edition, taking place from Friday 9th to Sunday 11th May, is expected to attract a record entry.

 A flexible approach and a willingness to deliver what the competitors want have been key elements in the event's ongoing success and each year new classes request an invitation to take part. This year the Half Ton Classics fleet, which is enjoying a popular resurgence of interest with many old boats being brought back to life to race under IRC, will join the event for the first time. With the Half Ton Classics Cup taking place in St-Quay Portrieux, Northern Brittany in July, the Vice Admiral's Cup is perfectly positioned to act as a warm up regatta, and at least a dozen Half Tonners are expected to compete alongside their smaller sisters the Quarter Tonners, who will once again be one of the largest classes racing.

 

Another familiar class at the event will be the SB20s, which are also expected to field a strong fleet with more than 20 boats likely to race. The SB20s, Half and Quarter Tonners will share a racecourse with the J/109 fleet, which have also become a regular fixture of the regatta in recent years.

 

A second race area will accommodate the J/111s, the 45ft class (featuring the Swan 45s, Farr 45s, etc) and a new class for 39 to 43 footers such as the Kerr 39s, King 40s and one offs such as Erivale and Zero. This new class will be raced under IRC with a rating band of 1.05 to 1.15.

 

In 2012 the Vice Admiral's Cup acted as the inshore trials for that year's British Commodore's Cup Team. The result was acknowledged as one of the best trial events in many years and the Royal Corinthian Yacht Club is delighted to confirm that the RYA has chosen the Vice Admiral's Cup as its inshore qualification event for the British team again this year. The RYA Selection Committee are using the regatta to help them identify three teams of three boats with IRC Endorsed ratings between 1.020 and 1.230 with the proviso that only one boat in each team may rate 1.150 or above.  The Commodore's Cup triallists will join the big boats on race area two.

 

The Vice Admiral's Cup Notice of Race and Entry Form will be published shortly at www.rcyc.co.uk and further information can be obtained by contacting RCYC Sailing Secretary Jo Chugg on jo@rcyc.co.uk .  


NEWS 2014

 

Chers  halftonners,

 

A moins de 5 mois de l’ouverture du village de course de la Half Ton Classics Cup à Saint-Quay-Portrieux, il est grand temps d’ouvrir le bureau des inscriptions… c’est désormais chose faite ! Certains d’entre vous ont déjà trouvé le chemin. Aux autres il ne reste qu’à ouvrir le site de la classe, d’activer le bouton ‘2014’ en haut à gauche de votre écran et vous serez dirigé vers le dossier d’inscription.

 

Attention : nous fermerons le bureau après la 40ième inscription…

 

Sur une note plus technique, bien connu de ceux qui ont déjà reçu leur nouveau certificat de jauge, il est à noter que le Centre de calcul IRC a procédé à une légère modification de la jauge, qui est peu favorable aux bateaux (dont moultes halftonners…) aux appendices modifiées. Les nouvelles quilles et pelles de safran vont être taxées davantage.

 

Nous avons demandé au Rating Office anglais de nous l’expliquer. Voici leur réponse (traduite) :

 

Je suis limité dans ma réponse par la confidentialité de la jauge IRC. Sans aller dans trop de détails, les plans IOR étaient munis au début par des quilles elliptiques ou trapézoïdales, plutôt étroits à la base. Aucun des deux n’avait un CG particulièrement bas.

Pas mal de ces plans IOR ont été modifiés depuis, les nouvelles quilles ont des sections plutôt constantes, présentent une surface mouillée plus grande et sont parfois plus profondes, or toujours avec un CG plus bas que la quille d’origine. Jusqu’à présent le logiciel IRC ne détectait pas toujours cette réalité. Voilà pourquoi nous l’avons modifié.

Or, sachez que cette modification ne se limite pas qu’aux plans IOR : elle vaut pour tout bateau modifié. L’unique raison pour laquelle on mentionne l’IOR dans le texte est qu’il y a un bon nombre de bateaux IOR concerné.

 

Nous espérons que cette explication vous aidera à comprendre la hausse du TCC en 2014 de votre half modifié. Par contre, si votre half est toujours muni des appendices d’origine, votre TCC restera inchangé.

 

Avant de prendre quelque décision que ce soit voire d’en tirer des conclusions définitive, nous suggérons d’attendre la fin de cette saison avant d’évaluer cette nouvelle donne. Au cas où vous en éprouveriez le besoin, nous voudrions bien organiser un petit forum lors des festivités à Saint-Quay.

 

Nous vous souhaitons un agréable début de saison, qui sera indéniablement agrémenté de quelques événements intéressants tels que le Spi Ouest ou autres championnats IRC…

 

A vos bastaques (si pas supprimées)!

 

Bert & Philippe

NEWS 2014

 

Dear halftonners,

 

With less than 5 months to go to the start of the 2014 Half Ton Classics Cup in Saint-Quay-Portrieux, it was about time to open the entry desk.

 

Some of you already found the way: open the Class’ website, click on the ’2014’ button on top at the left and you will be redirected to the on-line entry system. We will close the entry system when the 40th crew enters…

 

On a more technical side, those of you who already renewed the IRC rating certificate are aware, the IRC Rating Office has slightly modified the secret rating formula.

 

The result is a net rating increase for those halftonners with modified appendages (keel & rudder blade).

 

We asked the IRC Rating office for an explanation, and this is their reply:

 

I am limited in what I can say by IRC confidentiality. Without therefore going into discrete detail, IOR designs were generally originally fitted with either a ‘mickey mouse ear’ or a trapezoidal keel with small section at the bottom. Neither had particularly low CG.

 

Many of these designs have now retrofitted with pretty much constant section with increasing draft fins, sometimes deeper, but always with a lower CG than the original fin. The way IRC software worked, this was not always properly detected. We have now fixed that.

 

The change however is not restricted solely to IOR designs; it is generic to all boats. The sole reason that IOR is mentioned in the changes document is because there are a number of IOR designs affected.

 

We hope that this makes things clear when you receive your new 2014 certificate for your modified boat.

 

Halftonners with still original appendages should normally not be affected by this change.

 

Before taking any measure or decision whatsoever, we suggest that we evaluate this change at the end of 2014.

 

Maybe we organize an ‘IRC rating change forum’ during the Half Ton Classics Cup…

We count on your understanding…

 

Let us wish you a nice beginning of the season, with already some nice pre-Half Ton Classics Cup events like the Spi Ouest and others…

 

Bert & Philippe


ARCHIVES 2013


HTC EUROPE PRESENTATION  2013

TELECHARGEZ LE RAPPORT en PDF

Le samedi 16 novembre la Classe Half Ton a réuni son assemblée générale aux bords du Lac de Genval.Nous y avons donné le bienvenu aux équipages Irlandais (King One), Anglais (Chimp) et Français (Fletcher Lynd).

Les différents thèmes de discussion sont reprises dans la présentation ci-jointe (en anglais).

Enfin, nous sommes heureux de vous faire part de la proposition de David Cullen et Nigel Biggs de soutenir les efforts de communication de la Classe.Elle a été acceptée et applaudie.

HTC EUROPE ANNUAL MEETING  2013LOAD REPORT IN PDF FORMAT

On Saturday 16 November we had a good annual meeting at the cosy yacht club of Genval. We welcomed overseas teams from Ireland (King One), England (Chimp) and France (Fletcher Lynd).

The items discussed can be found in the PowerPoint presentation herewith attached.

We welcomed and highly appreciated the initiative of David Cullen and Nigel Biggs to financially support the communication efforts made by the Half Ton Class.

REUNION ANNUELLE HALF TON CLASS EUROPE

Samedi 16 novembre - Yacht Club de Genval

 

Au programme :

  •  11h00 : accueil au Genval YC, café et mignonettes.

  •  11h30: bilan 2013, calendrier 2014 et présentation HTCC Saint Quai 7-11/7/2014.

  • 12h30 : projection du film d'Alain Colard sur la HTCC 2013 suivi d'une projection photos

  • 12h45: apéro offert par la Classe : bières "Non Peut-Etre" et vin blanc

  • 13h00: BBQ,  25 euros par personne, boissons non comprises

  • 15h00: Régates 420/activités nautiques (si le temps le permet), ou promenade autour du lac

  • 18h00: on rentre au club, bien au chaud.

 Merci de confirmer votre présence par mail à

 info@halftonclasseurope.net

 

Règlement BBQ sur place, en espèces.

 

Adresse : avenue du Lac 190/Meerlaan 190, 3090 Overijse

ANNUAL MEETING HALF TON CLASS EUROPE

Saturday 16th November - Yacht Club de Genval

 

On the agenda :

  • 11h00 : welcome drink in the Genval YC, coffee & sweet chocolate.

  • 11h30: overview 2013, calendar 2014 and presentation HTCC Saint Quai 7-11/7/2014.

  • 12h30 : the official HTCC movie by Alain Colard, and many other nice shots from the boats

  • 12h45: drink offered by the Class: beer "Non Peut-Etre" and white wine

  • 13h00: lakeside BBQ, 25 euro per person (drinks not included)

  • 15h00: Regatta in 420 (weather permitting), or a short walk around the beautiful lake

  • 18h00: back in the warm & cosy club.

Please inform us if you will attend the annual meeting: info@halftonclasseurope.net

 

Payment of BBQ in cash, on site.

 

Address : avenue du Lac 190/Meerlaan 190, 3090 Overijse

 


Announcement of a new race format for Ramsgate Week 2014

 

Our friends at the well-known RTYC have innovated their Ramsgate Week 2014 schedule. Instead of remaining all week in Ramsgate Harbour, racing around the Goodwin cans, they now offer some serious pre and post race feeder races. Ramsgate Week is now part of the IRC East Coast Regional Championship 2014, and will look as follows:

  • Sat 16/08 Harwich > Ramsgate (Haven Series)

  • Sun 17/08 Round the Goodwins (standalone event)

  • Mon 18/08 IRC East Champs 3 races

  • Cruiser classes (Mon – Friday Series)

  • Tues 19/08 IRC East Champs 2 races i.e. 5 race series (1 discard)

  • Wed 20/08 Coastal Race

  • Thur 21/08 QE2 cup

  • Fri 22/08 Gold Cup

  • Sat 23/8 Feeder Ramsgate > Breskens

As we finally see that the number of racing East Coast halftonners is increasing (Secrets, Santa Evita, Smokey Too, Rainbow, Hullabaloo XV, Smiffy, Harlequin-for-sale), this might be an excellent occasion to see a decent halfton fleet in action. A nice racing week for those that can not attend the 2014 Half Ton Classics Cup…

 

More info at http://www.ramsgateweek.com/


OFFICIAL ANNOUNCEMENT

 

At the end of the 2013 Half Ton Classics Cup in Boulogne-sur-Mer, we briefly mentioned the possibility of a 2014 event.

Well Ladies& Gentlemen…

 

WE HAVE A RACE!

 

Regatta dates are 7-11 JUL 2014

Venue chosen is the town of St-Quay Portrieux, on the Northern Brittany coast.

 

You have been so numerous to approve these dates when we secretly asked you… that we are quite confident to have an excellent fleet of halftonners competing in this event.

 

Important notice: as the event will only be open to halftonners that are correctly registered on our website, we kindly invite you to check if you need to do some administration first…

More info about the 2014 Half Ton Classics Cup is to come next December, when we will try to publish a kind of Notice of Race.

 

Have fun!

 

Bert & Philippe

ANNONCE OFFICIELLE

 

A la fin de la Half Ton Classics Cup de Boulogne-sur-Mer en août dernier, on a brièvement mentionné la possibilité d’une régate en 2014. Eh bien Messieurs Dames, tenez-vous bien :

 

HISSONS LES VOILES – LA REGATE AURA LIEU!

 

Nous courrons en Baie de St-Brieux, au départ de St-Quay Portrieux à partir du 7 jusqu’au 11 juillet 2014.

 

Comme vous avez été tellement enthousiastes, nous sommes convaincus que la flotte des halftonners en Baie de St-Brieuc sera d’un excellent millésime !

 

Avis important: comme la régate ne sera ouvert qu’aux halftonners registrés sur notre site, nous vous invitons déjà à compléter cette lacune…

 

Nous essayons de publier l’Avis de Course dans des délais raisonnables, en décembre prochain.

 

Allez, faites de beaux rêves (bretons) et à bientôt !

 

Bert & Philippe


THE VOLVO DUN LAOGHAIRE REGATTA

 

This splendid regatta which quite a few halftonners enjoyed in July 2007 (remember?), was held again from 11-14 July and is the biggest keelboat regatta in Ireland with dozens of different classes racing.

 

One of the biggest classes is IRC2, with 26 entries representing all styles of race boats. This Class is for boats with a handicap between .923 and .968. Racing took place in light winds with strong sunlight every day.


Overall winner of Class 2 and 'Boat of the Regatta' was Nigel Biggs and the Checkmate team, sailing a beautifully prepared modified Rob Humphreys MGHS 'Checkmate XV'. They won every race on handicap and almost every race on the water.


She has a deep parallel sided keel without a bulb, mast head spinnakers, and non-overlapping jibs. She sports a smart blue metallic paint job and indecipherable graphics.

 

IRC Class 2 final standings:

1  Checkmate XV (Humphreys MHGS30 Mod.) 1-1-1-1-1-1  5  pts
2 Scenario Encore (Humphreys ¾ ton)   2-2-6-3-2-3  12 pts
3 Tribal (Corby 25)       3-4-4-6-3-2   16 pts
4 Movistar Blue (Elan 333)    
5 Dux (X-302)    
6 King One (Berret ½ ton Mod.)    
7 Red Rhum (Dehler DB1)    
8 Impetuous (Corby 25)    
9 The Big Picture (Humphreys MG 30)    
10 Sun Burn (Jeanneau Sun Fast 32)    
Also : 14. Dick Dastardly (Berret ½ ton), 21. Cherubino (D. Thomas ½ Ton)

Bert JANSSEN 15/07/2013


GP International de la Côte d'Opale 2013

Un échauffement idéal pour la Half de cet été.

 

Deux bananes le samedi à Boulogne, un côtier de 40nm le dimanche entre Boulogne et Dunkerque et trois bananes pour terminer le lundi, quelle était belle la rade de Boulogne et la Côte d’Opale en ce week-end de Pentecôte.

Première confrontation de la saison pour beaucoup d’entre nous, ce fût l’occasion de retrouver un Waverider en toute grande forme sur les petits parcours, un Exclusiv impressionnant pour sa première vraie sortie dans sa nouvelle livrée, particulièrement au près, ainsi qu’un General Tapioca BWT plus que jamais présent mais handicapé au classement final par un OCS au départ du côtier. Grand niveau en mer et bonne ambiance à terre, la magie de la Half Ton Class a comme chaque année survécu à l’hiver pour renaître de plus belle, rendez- vous à Boulogne à la mi- août … half a ton, twice the fun !

 

Groupe IRC2 (IR2) après 6 courses (dont 5 retenues.)

1: « Waverider », A Delvaux ( / ) 10 points

2: « Picsou », Alain Rousseau ( (Dehler 29 Gte / Belgique) 11 points

3: « Exclusiv », Philippe Gens ( (Half Ton Proto 2g / Y C de la Mer du Nord) 14 points

4: « General Tapioca Bwt », Philippe Pilate ( / ) 14 points

5: « Capella », Frans Maas ( / Hollande) 25 points

6: « A+ », Albert Pierrard ( / Belgique) 29 points

7: « Skippy’s Ton », Nicolas Lejeune ( (Half Ton / Belgique) 31 points

8: « Fletcherlynd », Frederic Denis ( (Hustler 35 / Y C Boulonnais) 37 points

9: « Serenite », Jerome Delecour ( / Y C de la Mer du Nord) 41 points

10: « Brilogan », Gerard Cavenel ( (First 30 Q Plomb / Sport Nautique Valericain) 48 points

11: « Douce Folie 2″, Christian Ratel ( (Super Arlequin Gte / Y C Boulonnais) 58 points

 

A.Delvaux: 24/05/213


INFO

Unfortunately, for serious health reasons, the crew of Blue Berret Pi ( http://www.histoiredeshalfs.com/B23.htm) will not make it to the HTC 2013 L

Yet BBPI is ready to race!

During the past winter we made a lot of TLC, but the  cherry on the cake is: a new set of Ullman Sails (mainsail, jib and spinnakeris stored on board.

Therefore, BBPI is for rent for the HTC 2013 all included, delivered in Boulogne or elsewhere, with the possibility to get acquainted with th eblue beast before the HTC. Also with coaching from one/two of our team members.

Contact me!
info:
Xavier@xvdg.be


 

Monaco - Primo Cup : Checkmate XVI with Nigel Biggs.

 

At the end of the season, the following years sailing always seems such a long time away.  To brighten up our winter we decided to take our recently re-fitted half tonner “Checkmate XV” on a little journey.

The unanimous choice of destination following a brief discussion between all the crew, was Monaco for the Primo Cup.  This event has many fond memories as we have all competed there a number of times and whilst the weather can be uncertain the warmth of welcome and hospitality cannot.

In a mixed IRC fleet we weren’t expecting to be competitive but we felt a few days on the water would be time well spent, learning about the boat and how to sail her.

“Checkmate XV” left the sanctuary of her shed at the GBR Challenge Yard in Cowes on a Sunday afternoon for the road journey through France.

 Although delayed slightly by bad weather, she arrived safely in Monaco and was launched on the Wednesday by the extremely helpful staff from Yacht Club de Monaco, under the supervision of Matt, enjoying his first trip to the Principality.  With the rig in and the engine fired up, the old girl was ready for the rest of the crew to arrive which we duly did on Wednesday evening.

Thursday morning brought a cold breeze as we worked our way through our job list, the bright sunshine reminding us just why we had travelled so far in the middle of winter.  It is so much easier working on any boat in the sunshine and with everyone dealing with their own tasks we made great progress.  After lunch we ventured out for our first sail of the year and went through our full sail inventory in a dying breeze. 

Back ashore, our 28 year old half tonner, Checkmate XV, looked very small compared to the other IRC boats moored nearby, particularly the Martin 49 which we found was also in our class!  Undeterred, we followed in the tradition of all Royal St George crews by making the most of Happy Hour in the Yacht Club and planning our adventure for the evening ahead…

Racing began on Friday morning in a 10-12 knot breeze.  Being the smallest boat in our class, starting was always going to be interesting but we somehow managed to find a gap near the pin end and popped out nicely.

A long windward leeward course had been set with the first leg being almost 2.5 miles.

The breeze was shifty and we worked hard trying to play the shifts and stay in clear air, eventually rounding the first mark third, with only the Martin 49 and GS44 ahead.

We had expected to be sailing around on our own at the back of the fleet and it was a great surprise to find that wasn’t the case.  In the shifty conditions there were more snakes than ladders on the race course and we were relieved to finish with boats still behind us.

Race 2 began in similar conditions and again we managed to find a way out of the start.  Part way through the breeze became more fickle and at one point we found ourselves square running to what should have been the windward mark!

The breeze finally settled back to its original bearing before the weather gods had the final laugh with a 25 knot mistral rolling down the cliffs to give a cold and lively end to the race.  As we motored back into Port Hercules with flurries of snow in the air, it felt just like home!

We didn’t have any idea how we had done in either of the days 2 races, with such a spread of ratings and such changeable conditions it simply wasn’t possible to get the finishing time of other boats.  However, the reason for going to Monaco was to spend some time in the boat and we had certainly achieved that objective.

So we settled in to the comfortable white leather sofa’s in the Yacht Club de Monaco and enjoyed another “Happy Hour”, with our now almost trained, waiter bringing regular top-ups.  As the evening became more blurred we discovered we had, somehow, won both of the days races although by this time, no-one really cared….

Saturday morning began pretty much the same way as Friday; with hangovers and comments of “Never Again”!  Thankfully the breeze was non-existent and we began to recover as we worked through our updated job list whilst we sat in the harbour under AP.

A successfully executed float test of the iPad suggested we were feeling back to normal as we left for the race course with the breeze beginning to appear.

Clearly the feeling of normality was false as we (I) proceeded to luff a particularly large boat over the startline, or at least what we thought was the startline, only to find I was looking at the wrong mark and we were about 3 boat lengths over ourselves!

As we bore away to return to the correct side of the correct line I was rather glad that I couldn’t understand what the French crew were shouting at me, somehow the embarrassed wave of my hand seemed rather inadequate.

After a start like that we didn’t deserve to get anything out of the race but we soon settled down and began picking boats off, eventually finishing what turned out to be 4th on corrected time.

The breeze finally made a proper appearance for the second race of the day which was started in a steady 12-15 knots.  This wasn’t to last though as the snakes and ladders nature of Mediterranean sailing returned and we found ourselves going through most of our sail inventory to keep the boat powered up in the changing conditions.

As we finished just off the breakwater we had no idea how we had done but were very pleased to have finished mid-fleet again beating a number of higher rating boats along the way.

Saturday evening at the Primo Cup is traditionally “Crew Party” night and this year was no exception.  The members and staff of Yacht Club de Monaco are fantastic hosts, how many other event organisers provide you and your guests with free food and drink for the evening?

After enjoying the clubs hospitality we returned to our hotel to shower and change before further exploring what the Principality had to offer at night time.

Casino Square is always worth a visit to admire the supercars parked side by side, somehow this glamour is what Monaco is all about.  The Hotel de Paris is well known for featuring in many a James Bond film so seemed like a reasonable place for a group of sailors to relax and have a drink.

In true Monaco style, we were made extremely welcome and enjoyed a couple of bottles of Cristal in the stunning surroundings of this magnificent hotel before completely our track walk on the way back to bed.

Going into the final days racing we were tied on points at the top of the IRC fleet with Eleuthera a Grand Soleil 44 skippered by Marc Pajot, our new “best friend”, both boats with 1,1,2,4 scorelines.

Much thought had been given to how we could approach the days races, knowing we had to beat Marc in at least one race to win the event.

The previous evenings alcohol was still clearly affecting our judgement when we decided our best approach was to try to match race the multiple America’s Cup challenging skipper out of the start in our half tonner, because of course he wouldn’t be expecting that!

We still don’t know whether this was the correct decision as the weather gods decided not to play ball, keeping the breeze below levels that would have made racing possible, the race committee sensibly keeping the fleet ashore.  Who knows what might have been…..

The final results gave the class win to Eleuthera on count back but we were delighted to be on the podium for our first event of 2013, quite contrary to our expectations beforehand.

We had exceeded all our objectives over the course of the 4 days, made excellent progress with our job list and learnt a huge amount about sailing the boat.

More importantly than any of that though we all had a fantastic time, making new friends and thoroughly enjoying our visit to Monaco.  We will certainly be returning to the 2014 Primo Cup and would recommend the event to anyone as one you must attend at some time in your sailing career.

In the meantime Checkmate XV is continuing her European adventure and is currently in storage near St Tropez where she will stay until the SNIM regatta in Marseille at Easter.  It’s a hard life being an old boat!


Nigel Biggs  (08/04/2013)

THE 6th HALF TON CLASSICS CUP

Sunday 18th August – Friday 23rd August 2013

 

Organized by Yacht Club Boulonnais In cooperation with the Half Ton Class Europe

 

NOTICE OF RACE-AVIS DE COURSE


NEWS HALF TON CLASS EUROPE 2012


 HALF TON CLASS EUROPE 2012

Download HTCE meeting REPORT 2012

.pptx powerpoint file: 12Mb

GENVAL: REUNION ANNUELLE


Et la grand’voile prit sa revanche…

Un agréable soleil nous accueille en pénétrant sur le parking du yacht-club de Genval : les bannières et drapeaux de la Classe Half Ton nous indiquent que c’est bien ici, au bord du féérique lac de Genval, pour l’occasion paré de ses plus belles couleurs automnales, que se déroulera la réunion annuelle des Halfs…

Les barbecues sont déjà allumés, réchauffant les frileux et dégageant une agréable odeur de feu de bois.

Après un premier p’tit café en terrasse, tous ceux ayant répondu à l’appel publié sur Facebook ( plus de 40 personnes ) sont conviés au clubhouse pour assister à la partie officielle de la journée.

On y apprit bien des choses, tant sur les modifications apportés à la jauge IRC, que sur le calendrier Halfton  2013 ou encore sur les évolutions au sein de notre propre petit monde des Halfs.

 Les responsables de la prochaine Half Ton Classics Cup à Boulogne étaient également présents ( Non, peut-être ?)  et ont profité de l’occasion pour nous faire découvrir le futur plan d’eau de la HTCC, sous l’œil bienveillant des ‘King One’ venus d’Irlande.

Après cette partie officielle, nous avons enchaîné avec  un apéro Pimm’s  (une évidence), puis un fabuleux barbecue arrosé de bons vins et autres bières.

La mousse au chocolat à peine digérée, le maître des lieux, le sympathique Denis, nous invita à enfiler bottes et gilets de sauvetage  pour en découdre sur l’eau à bords des 420 du club, histoire de permettre à ceux qui avaient éventuellement raté leur saison de se rattraper in extrémis…

Après deux manches dites de qualification, les 4 meilleurs équipages ont couru la finale, un simple triangle.

Aux termes d’une régate plus qu’acharnée, marquée par un  bain bien involontaire des indiens de Red Cloud et où l’on vit même le 420 ‘A+’ ramer dans les calmes du lac à l’aide de planches de bois embarquées en cachette, c’est finalement l’équipage de Waverider (Alain-the-Young et Jacques) qui franchit la ligne d’arrivée en tête avec moins d’une longueur d’avance sur les jeunes de Alf (Jérémy et Timothée).

La revanche était prise, mais heureusement il restait encore assez de bois à mettre sur le feu et garder une chaleur amicale dans le clubhouse, ou l’on a bien sur refait et refait la régate…

Ce fût un dimanche génial, donc … à refaire !

Bert Janssen + Alain DELVAUX 12-11-2012

GENVAL: ANNUAL MEETING


The mainsail took its revenge…

The sun was shining when we parked our car at the premises of the Genval YC. Several big banners and flags clearly indicated that this was the place where the halftonners were gathering for their annual meeting…

Outside it was nice, and the open fires were already lit for the midday barbecue. After a first coffee on the club’s terraces we were all invited to assist to the first official part of the day. More than 40 sailors turned up after having spotted the invitation on Facebook. Overwhelming…

We looked back to the past season, and looked forward to the next one, without forgetting to check the new rules and corrections emanating from the IRC rating office. The organizing committee from Boulogne was also present, and they were so kind to introduce us to the various aspects of the 2013 Half Ton Classics Cup venue. Irish visitors representing King One were amongst the attentive audience who also witnessed some introduction to the 2014 playground in le Crouesty.

After this first official part, followed a Pimm’s hour, we enjoyed a wonderful barbecue prepared by the Genval YC. The meat as well as the final mousse au chocolat were simply outstanding.

However, soon it became time for the afternoon program, which included sailing boots & jackets: the Genval YC had prepared some 420s for some short regattas, allowing those who missed the 2012 season to take some revenge on ‘bad luck’ … hence the regatta’s initial name ‘revenge of the mainsail’.

After two short qualifying regattas the best four teams were invited to race the finale, a simple triangular course trying to make the best of the rather shifty winds on the Genval lake.

The hard-fought finale not only saw an involuntary swim, but also the A+ team making use of some self-invented oars in order to beat the windless holes on the race course.

The team of Waverider (Alain-the-Young and Jacques) finally won the regatta with a very short lead over the youngsters from Alf (Jeremy and Timothee).

As the evening was slowly falling, all crews and supporters gathered back in the cosy clubhouse for a last (couple of) drink and for still many remakes of the last season’s regatta’s .

This was truly a splendid Sunday. Sure we’ll repeat this next year!

Bert Janssen + Alain DELVAUX 12-11-2012


HALFTON WINTER TRAINING SESSIONS


 

Bonjour Hello, Bonjour, Goeiedag,

 

Wintersleep without sailing is much to boring for a halftonners' mind... If the crews of halftonners or other floating devices could organise training sessions in Nieuwpoort this winter this could be a real enlightment. Saturday or sunday, every two weeks, or at least once a month, tuning or watches on the German radio time, starting at a certain buoy (inflatable or fixed) at a certain time and racing around some cans or going bananas...What do you think? I'm getting sick reading about  Grevelingencups or Goofys while at the same time our beautifull waters are just there empty and abandoned... singing 'ne me quitte pas'.

 

Stay alive... be prepared for Boulogne!

 

Paul WILLAERT - Red Cloud


RAMSGATE REGATTA


RAMSGATE REGATTA – the Half Ton Commodore’s Cup

 

The regatta which was sailed in 20-30 knots was split into two, the first being the three day Ramsgate Coastal Series where one long race was sailed each day. In a varied class, King One won two races with one day lost to lack of wind with local halfs, Didgeridoo and Smokey Too taking third and sixth respectively.

 

The second series was the Ramsgate Week Regatta Series and the fleet was enlarged to include the heavy artillery of the Belgian half ton fleet joining in. Skippy's Ton, A+, General Tapioca, Waverider and Fantasy boosted the number of halfs to eight with Chimp having to cancel at last minute.

 

The series kicked off with the famous Round the Goodwins offshore race.

Sailed in 20-32 knots of breeze, King One won this race from the start with a corrected margin of over half an hour and the fleet enjoyed a fantastic sleigh ride with speeds hitting 15 knots at times. General Tapioca was next followed by A+ and Skippy's Ton. There followed a day with two shorter races and again King One excelled to win both. General Tapioca had the misfortune to break their spinnaker pole in the first race whilst annoying being OCS in that race. This put them out for the second race also. A+ scored another solid two seconds with Waverider and Skippy's Ton sharing a third and a fourth each. With the regatta now won with a day to spare, their final day became a fantastic match race with hot shot half tonner, General Tapioca, the lead changing five times, again with King One taking victory of the two.

However, A+ finished a very solid regatta winning the last race to place them second overall, with Waverider in third place.

 

The halfs all gathered for dinner on Friday night and a pleasant evening of stories and friendships were enjoyed by all. Dave Cullen from King One made the Half Tonners thank you speech at the prize giving presenting Commodore Mike Brand with champagne and a Howth Yacht Club burgee to add to their collection.

 

It is fair to say all of the Half Tonners enjoyed this get together and it proved yet again that Half Ton racing can be incredibly close and exciting with King One finishing as best scoring boat of the entire regatta.

 

David Cullen – King One


COMUNICATO STAMPA: Conclusion  du Mahyma Half Ton Classic Trophy


Roma, 11 giugno 2012      

 

Le Mahyma Half Ton Classic Trophy, 4° Championnat National Half Ton Classic, organisé par le Circolo della Vela di Roma s'est conclu ce week end à Anzio.Après deux jours de régates dur des parcours banane dans le Golfe de Anzio, la flotte des Half Tonners italiens est partie samedi matin vers onze heures disputer la sixième et dernière manche de leur championnat, un parcours de 75 miles avec l'île de Ponza à laisser à bâbord.

 

Le scirocco annoncé a soufflé à 15 noeuds avec des grains jusqu'à 22 et a obligé la flotte à tirer des bords jusqu'à l'île dans une mer formée. Samedi soir vers 20 heures, Purchipetola de Domenico Rega est le premier bateau à être passé sous la pointe de la Guardia (extrémité Sud de l'île de Ponza).

 

Avec le coucher de soleil, le vent a molli puis a tourné vers l'Ouest avant de recommencer à souffler à 13 noeuds environ. Ce qui a permis à la flotte de rentrer rapidement vers Anzio, en un seul bord, bâbord amures. Un seul abandon à déplorer celui d'Eulimene, alors que Cicci VII de Paolo Mirabile a bouclé le parcours après avoir dû réparer un hauban endommagé.

 

C'est finalement Rangiriri, le Farr 31 prototype du propriétaire Claudio Massucci, un bateau qui avait remporté l'année de son lancement en 1977 la Half Ton Cup di Sydney qui a coupé la ligne en premier remportant ainsi le trophée “Peppino Morasca” réservé au premier classé en temps réel.

 

Il a été suivi par Loucura, un autre Farr 31 de série celui là, qui appartient à Fabrizio Gagliardi et par  Purchipetola. Mais en temps compensé, c'est Purchipetola le remier bateau au classement suivi par Loucura, Rangiriri et Elena Celeste.

 

A la fin du championnat, au classement général, Elena Celeste conserve sa première place conquise dès le premier jour sur les parcours tactiques où le skipper et son équipage ont remporté quatre victoires sur cinq manches disputées. Elena Celeste reprend aisni le titre de champion qui tait déjà le sien en 2010.

 

Ce pur prototype en bois moulé est un « miracle flottant avec tout ce qu'il a vécu » selon son propriétaire, Massimo Morasca, qui s'est occupé de sa restauration avec un beaucoup de soin. Il l'a aussi optimisé son rating en enlevant les  bastaques et accourcissant le tangon. A part Massimo Morasca skippeur, barreur et tacticien et barreur, l'équipage d'Elena Celeste est composé de Roberto Sorge (tailer), Andrea Orestano (tailer), Mauro Mirenda (piano), Renato Costi (navigateur) e Pietro Bianchi (numéro 1).

 

Pour la restauration effectuée dans le respect de l'esprit original avec des matériaux et des équipements conformes à cet esprit, le trophée Half Ton Spirit Challenge a été remis à Donald Duck, le Duck 31 de Vincenzo Mangione qui avait à son bord le maître voilier Antoine Incarbona et qui s'est classé cinquième au classement général du championnat.

 

Les prochaines étapes du circuit de la Classe Half Ton Italia sont la Ponza per tutti organisée par le Nettuno Yacht Club du 30 juin au 1er juillet, une régate côtière organisée par le même club le 6 juillet, l'Asteria Challenge Trophy organisé par le Circolo della Vela di Roma du 5 au 9 septembre, la Coppa Italia organisée du 21 au 23 septembre par le Club Nautico Roma et, du 7 au 13 octobre, le Trofeo Incarbona, organisé par le Circolo Velico Fiumicino.

 

Les classements complets du Mahyma Half Ton Classic Trophy, 4° Championnat National Half Ton Classic sont sur le site www.cvroma.com

 

Affiliée à Half Ton Class Europe, la classe Half Ton Italia a sa base auprès du Circolo della Vela de Rome et comme sponsor Mahyma, boutique on-line d'écharpes de haute qualité réalisées en cashmere. 

 

http://halftonitalia.wordpress.com/              http://halftonitalia.wordpress.com/news/

Pour plus d'informations: Christophe Julliand – Tel. +39 389 9784049 – Ufficio stampa by Artegrafica Pls 

Auteurs: Massimo Morasca - Christophe Jiulliand


Armen Race sur Turbidite


 

On en parle depuis des mois… Avec Alex, mon compagnon et propriétaire de Turbidite, c’est presque notre seul sujet de conversation. Préparer le bateau pour une course au large, terminer sa transformation de Half Tonner à la retraite en Half Tonner prêt à faire ce pour lequel il est conçu. L’essentiel est fait mais reste à mettre au point l’électronique, le vider des éléments « confort terrestre », établir notre rating IRC, changer l’hélice, etc… Grand luxe à bord, Alex installe des bannettes cadre, et ses grand parents confectionnent les housses : on dormira bien.  Seul élément obligatoire et manquant : le tourmentin de couleur vive. Le notre est blanc. Pas grave, sur la route, on achète une bombe de peinture rose fluo, et sur le parking, notre absence de talent artistique se révèle.

 

Description : A description...Tourmentin rose

La veille du départ, l’équipage au complet se retrouve. Il y a Thomas, qui navigue en régate et croisière, en famille et entre amis, Antoine, qui forme des jeunes sur un OVNI, Annaïk, amie de longue date d’Alex, qui lui a appris l’habitable, Eric, papa courageux d’Alex qui va participer à sa deuxième course, Alex, donc, le skipper, et moi-même. C’est ma première course au large. Je n’ai jamais fait plus de 100 miles en course, mais j’ai eu de bons maitres, et cette saison j’ai déjà connu des conditions un peu musclées.

Au briefing nous sommes sérieux. Surtout quand ils nous annoncent 30 nœuds dans la nuit. Puis un représentant du CROSS Etel nous dit de surtout pas hésiter à les contacter au moindre problème, et que le centre médical à distance de Toulouse est là aussi pour nous. Bon, ben ça rassure !!

 

 

Description : A description...Briefing grave

Un dernier coup d’œil dans les coffres, nous avons tout, nous enfilons nos vêtements que nous ne quitterons pas de la course, nos cirés, gilets, longes, pour le contrôle de sécurité. Moteur en route, on largue les amarres. « Il était tant qu’on parte ». Les conditions sont bonnes dans la baie de Quiberon. Du vent mais pas de mer, on part bon plein, mais il y a du monde. On prend un départ très prudent, gênés par les autre classes qui attendent, on croise la ligne avec un peu de retard. Pas grave, on se dit qu’on a 300 miles pour rattraper les autres, et sur le premier bord, Turbidite, plus petit bateau de la flotte, ne se laisse pas larguer.

 

On passe la Teignouse, le vent nous permet d’envoyer un spi, mais lequel ? Par manque de temps, on n’a pas pu tester les spis prêtés par Michel Tallard, propriétaire de Savavo, un autre Gib Sea 90+. On envoie le plus petit, par prudence. Bon, il est vraiment minuscule, c’est un spi de brise, et là on a 17 nœuds. On l’affale et on gréée l’autre lourd, un peu plus grand et mieux taillé. Bon, ça suffit les manœuvres, on regarde la route, les concurrents ont empanné, on décide de garder notre route car le vent doit refuser. Au bout d’un certain temps, on se dit quand même qu’on s’écarte trop, et en plus le vent est tombé. On empanne enfin, mais Alex hésite à nous faire envoyer le spi léger… C’est pas à lui, et puis on a quand même 12 nœuds ! J’insiste un peu. C’est plutôt un médium et c’est juste bien !

 

Description : A description...Au départ

La nuit commence à tomber et le ciel se couvre. Le vent refuse, on envoie le génois. Le quart Annaïk, Thomas et Abi va se reposer. On sent que le vent monte. On entend que Spindrift nous a passé dans l’autre sens à 30 nœuds. Bon, lui a déjà enroulé l’Armen ! Quand Alex, Eric et Antoine partent se coucher, le bateau file à 7 nœuds de moyenne, on est au travers, il y a du vent, pas trop de mer, et notre principal souci c’est de ne pas se prendre un IMOCA. Rouge, vert, on se rappelle les bases de la nav de nuit, rien ne bouge. Sauf quand on voit le rouge et le vert en même temps ! On avance dans la Baie d’Audierne. Le vent monte, comme prévu, vers 23 h. C’est l’heure d’aller se coucher,  sur le pont, ils ont vu les bouées à passer, je reste à la table a carte pour confirmer et noter notre heure de passage. Quand je ressors brièvement pour aider à envoyer le solent, l’anémo nous indique 20 nœuds. Le bateau commence à taper dans les vagues, on entend vibrer le mat. Le quart prend le deuxième ris, difficile dans la houle, le noir et à trois… Avec Annaïk, on se demande ce qui se passe. Thomas est dans le fond de sa bannette avec un seau, normal, ça fait quelques heures qu’il ne se sent pas bien. On ne dort pas vraiment, les bruits inquiétants nous en empêchent, mais on n'a pas froid et on se repose. L’heure de ressortir arrive. On laisse Thomas dans sa bannette, il n’a plus rien dans le ventre mais continue à être malade. On voit Eric dans la descente, blême, trempé, Antoine a les traits tirés, il a aussi été malade. Ils ont pris cher à la pointe Penmarc’h. Houle presque de face, nuit noire et vent forcissant. Je mets mon nez dehors. Je n’ai jamais vu une houle aussi grande, et je suis bien contente qu’Annaïk prenne la barre en premier. « J’espère que tu sais barrer dans la houle » elle me demande ! J’observe, le vent de travers, les grosses vagues viennent par deux, et surtout on a la houle par le coté ou ¾ arrière. On contrôle le bateau en essDescription : A description...ayant de tenir un cap à la louche. L’anémo indique régulièrement 30 nœuds. Plus le jour se lève, plus on peut anticiper. Annaïk barre ainsi une heure et demie avant que j’ose la relever. Finalement ça va. Turbidite me guide, le bateau à un comportement très sain, on y prend goût puis presque plaisir. La mer se croise un peu. Une vaque nous fait lofer, la bôme touche l’eau et une autre s’abat sur le coté du bateau. Nous nous regardons, avec un sourire tendu… On a eu chaud. Alex sort la tête, lève les yeux, voit le mat en place et repart se coucher. « - Eh, Annaïk, ça mollit ! – euh, oui, on n’a que 25 nœuds là ! »  S’en suivent d’autre fous rire, quand on réussi un surf, ou au contraire quand une vague particulièrement grosse nous impressionne. On fait moins les malines, mais pas de peur sur Turbidite. On laisse même les autres dormir un peu plus, on s’éclate à la barre, et on rigole bien ! Au bout d’un moment tout de même, la fatigue est là et on réveille les autres. On s’écroule dans nos bannettes. On sent plutôt les accélérations dans les surfs que le mat claquer, on apprend plus tard une pointe à 11.7 nœuds. Annaïk et moi n’avions pas pensé à afficher le speedo, on était rivées sur la girouette, et le cap ! On a d’autres bateaux en vue, sans doute des plus grands qui ont été à Armen. On ne pense plus trop aux concurrents. On a été largués pas longtemps après le départ, on a laissé filer nos adversaires pendant des manœuvres loupées.

 

Description : A description...Dans la brise, Cote Sauvage de Belle Ile

La cote sauvage de Belle Ile défile, j’aperçois un avion qui vole bas sur l’eau. Puis nous voyons un hélico tourner autour de la zone. Deux bateaux de pêche sont près de la cote et on comprend vite. Il y a eu un accident. On apprendra plus tard la disparition de deux pêcheurs de Houat, leur caseyeur drossé à la cote.

A l’abri de Belle Ile, le vent tombe. On est tous fatigués, on fait notre route, mais en récupération. On tarde à larguer le ris, on hésite, on arrive enfin de l’autre côté, à l’abri de la houle. Les malades vont mieux, le soleil perce les nuages. On se fait à manger. Le bateau pointeur devant Le Palais nous a attendus, ça a dû leur sembler long ! On abat à la bouée et on tente d’envoyer le spi pour rejoindre le chenal de la Teignouse. Bon, le mousqueton d’écoute lâche deux fois. Nous perdons encore du temps. Tant pis, on renvoie le génois, on largue le dernier ris et on fait route au bon plein vers l’Ile Yeu. Je retourne me coucher, on dort enfin un peu mieux. Pour changer, la houle nous berce au lieu de nous faire bondir de nos couchettes. Je crois même que j’ai rêvé !

Thomas est remis d’aplomb quand on reprend le quart, on alterne à la barre, à la nav et aux réglages. Le phare de l’Ile est en vue. Le vent souffle encore à 15 nœuds et on voit des bateaux remonter déjà…  on avance. Au quart suivant par contre, éole s’essouffle. Au sud de l'île Yeu on a pétole, les garçons avancentDescription : A description...seulement de 10 miles en 4h. Au réveil, on a commencé à reculer. On mouille par fonds de 20 mètres, le courant d’un malheureux 0.3 nœuds nous pousse dans le mauvais sens et les 3 nœuds de vents ne suffisent pas à gonfler nos voiles que la houle fait claquer. Un quart d’heure plus tard, on avance sur le mouillage. On lève le grappin, et Annaïk prend la barre. Le soleil levant nous aide à repérer les risées. On cherche à rester dans les hauts fonds pour nous abriter du courant et Annaïk fait le reste. Elle barre à l’esprit, on ne voit pas son bras bouger, ses yeux ne lâchent pas les penons. Grand sourire « J’ai l’impression de barrer un dériveur… sauf que c’est un gros ! ».  Elle nous tire de là et on apprend que Pondichery est deux miles devant nous seulement, on l’a bien remonté, il était à plus de 10 miles. On alterne un peu, je barre et me rend compte de la concentration que ça demande dans des conditions pareilles. Au bout de 3 heures, nous délirons complètement, nous avons envoyé le spi car le vent est petit largue, mais nous sommes incapables de le régler.  Debout les gars ! Alex est ravi, il pensait qu’on serait encore scotché à Yeu, mais l’ile est bien derrière nous.

On double Pondichery sous spi et on le perd de vue dans la grisaille, il ne fait pas le même cap. Quand je ressors la pluie rince nos cirés, plus de terre en  vue, mais on ne tarde pas à apercevoir Hoëdic. On pense arriver pour le repas, on est motivés ! Annaïk, ou plutôt Description : A description...Gyronanik super magik, fait un max de cap pour passer les Cardinaux, mais le vent tombe et refuse. On doit quand même virer. Et tant mieux car le vent continue à adonner sur l’autre bord et remonte un poil. On finit quand même par tirer des bords, et on a le courant contre. On se rappelle la théorie : chercher le vent sous les nuages, virer au bon moment, pas se déconcentrer. L’heure tourne. Sur la course on a mangé un bol de raviolis et deux lyophilisés chacun, et encore ! Les anciens malades sont affamés. On sort le grille pain, tournée de toast pour tout le monde ! Faut dire que le soleil tombe encore une fois et on a hâte d’arriver ! Enfin, le bateau comité est en vue. On s’annonce, je pense qu’ils sont biens contents de pouvoir aussi retrouver la terre ferme ! ApplaudissementsDescription : A description...et cris de joies quand on passe !

On est les derniers ! Il ne faut pas se relâcher non plus, on n’est pas chez nous, on connait pas le chenal. On voit deux canots foncer vers nous dans le noir, sans feux ! Grosse pagaille s’en suit :  on est applaudis, on nous tend un magnum de champagne, des verres, on se mélange les pinceaux entre les pare bats et les amarres ! C’est l’accueil de Solano, IRC 1 tout carbone, une belle bande de fêtards ! On nous emmène tant bien que mal au ponton d’honneur, entre Savéol et Actual. Il y a une petite foule, on se retrouve avec encore deux bouteilles de champagne, un photographe, et on s’y croit ! C’est bon d’être arrivé ! Encore en cirés, trempés de champagne et d’eau salée, on nous guide vers la tente où nous attend un repas chaud et copieux, de la bière et du vin. On raconte notre course à Pascale, la maman d’Alex et la femme de Thomas qui nous ont suivis et attendus depuis le départ. La tente ferme, et on poursuit la fête jusqu’au petit matin.

C’était une belle course !

 

Author: Abigail     Email: abigailmakiello@hotmail.com     Date: 22-05-2012


 

 

Chers amis,

 

Lors de notre dernière rencontre à Cowes nous vous avions promis de communiquer le lieu et la date de la prochaine Half Ton Classics Cup avant l’été 2012. Ce sera chose faite quelques paragraphes plus loin.

 

Comme déjà mentionné à Cowes, et tenant compte de la rotation des lieux de régates, l’organisation de la Half Ton Classics Cup de 2013 revenait à un club français.

 

Plusieurs clubs ont manifesté leur intérêt, mais finalement nous en avons retenu deux. Ces deux candidatures étaient portées par des équipages naviguant en halftonner, ce qui pour nous était très important.

 

Après nos visites aux ports et clubs d’accueil potentiels en France et de longues discussions et réflexions imposées par l’importance du choix final, vos serviteurs ont finalement tranché.

 

Le choix était à vrai dire … facile, et logique en même temps, vu les dossiers solides présentés par les organisateurs des deux clubs en lice, le Yacht Club de Boulogne et le Yacht Club du Crouesty.

 

Et maintenant: l’annonce…

 

La Half Ton Class Europe a demandé au Yacht Club de Boulogne d’assurer l’organisation de la 6ième Half Ton Classics Cup en 2013. L’épreuve se tiendra du 19 au 24 août. L’Avis de Course sera mis en ligne dans quelques mois.

 

En 2014, la 7ième Half Ton Classics Cup sera organisée à  son tour en Bretagne Sud, au port du Crouesty, à l’entrée du Golfe de Morbihan, très probablement pendant la seconde moitié du mois d’août.

 

En 2015, si les dieux des halfs le veulent bien, nous nous retrouverons tous à Nieuport, sur la belle côte belge, pour la huitième édition de notre belle aventure…

 

Nous sommes persuadés que cette mise en perspectice permettra aux équipages aguerris de mieux préparer les saisons de voile à venir, et donnera le temps aux équipages potentiels de monter un projet crédible, avec l’assurance d’un événement majeur chaque année pendant trois ans.

 

 

Bon vent à tous!

Dear Friends,

 

When we last met at Cowes, we promised you that a decision regarding the date & venue for the next Half Ton Classics Cup in 2013 would be taken prior to the 2012 summer holidays. We will keep that promise in a few moments…

 

Given the rotation self-imposed scheme, the organization of the 6th Half Ton Classics Cup will be in the hands of a French yacht club.

 

Several clubs have been showing some interest in the past months, but finally only two proposed a serious project. Both projects are largely staffed by local halftonner crews, which for us and the Class is very important.

 

Your 2 humble servants visited both clubs and ports, and after the usual ‘long discussions’ about which venue to chose, we finally can announce you the next venue.

 

In fact, the choicewas relatively easy to make, given the strong and solid projects presented by the two parties, one being the Yacht Club de Boulogne, the second the Yacht Club du Crouesty.

 

We will not keep you waiting any longer… here’s what we’ve decided…

 

The Half Ton Class Europe has asked the Yacht Club de Boulogne to organize the 6th Half Ton Classics Cup in 2013. The event will take place in August, as usual, with the first start on Monday 19 August. The Notice of Race containing the final schedule will be available at the end of this year.

 

In 2014, the 7th Half Ton Classics Cup will take us to Southern Brittany, at Le Crouesty, which is at the entrance of the Golfe du Morbihan. Here as well the event will be held most likely in August.

 

And finally in 2015 you are all invited to come to Nieuwpoort again, for the 8th Half Ton Classics Cup. We can assure you that the Duvel and other local ‘refreshments’ are still of the same quality…

 

We are convinced that the timing and perspective of three consecutive events will allow seasoned crews to even better prepare their next season’s racing programme. On the other hand, potential new teams can now mount a solid project on a three-year basis.

 

Fair winds!


Vive le printemps!

 

Les pâquerettes fleurissent au Yacht Club où sont amarrés nos bateaux. Le ciel gris de l’hiver a fait place à un bleu timide, et tout doucement les bateaux voisins se rendent compte de l’arrivée d’une nouvelle saison. L’air que je respire sent définitivement le printemps… Grand temps donc de vous donner quelques nouvelles de la Half Ton Class Europe!

 

Depuis quelques mois un calendrier de régates choisies par notre Classe est disponible sur le site. Nous invitons gentiment chaque équipage à faire part de son programme 2012 via le Doodle, ce qui sans doute incitera d’autres à faire de même. Au plus d’équipages il y aura d’inscrits en Half  au plus il y aura de la joie sur l’eau!

 

Si compléter ce calendrier ne prend guère plus d’une minute, il vous procurera néanmoins davantage de plaisir sur l’eau en y rencontrant d’autres Halfs! Il suffit de cliquer sur le lien suivant: http://www.doodle.com/cpiz7thqq5t82x7k et le tour est joué.

 

Sachez également que si vous avez des nouvelles intéressantes à nous communiquer, comme le compte rendu d’une régate acharnée ou des suggestions techniques liées à l’IRC (comme Waverider qui vient de changer de safran), nous n’hésiterons pas à les publier sur le site.

 

Et puisque nous parlons de régates, sachez que nous avons reçu des nouvelles intéressantes pour les participants à l’évènement à Ramsgate (2-4 AUG): avec les Scallywag, Sage, Smokey Too, Didgeridoo et King One déjà inscrits, ce sera l’armada belge de Nieuport qui fera également le déplacement, ainsi que quelques équipages Nordistes. Notre Half Ton Commodore’s Cup pourrait bien réunir plus de 5 teams de trois halfs, ce qui est carrément magnifique!

 

En plus, la société Transeuropa Ferries (ligne Ostende – Ramsgate) a fait savoir que les participants, leurs familles et supporters bénéficieront d’une réduction de 10%, à condition de mentionner le mot magique ‘Royal Temple Yacht Club’ en faisant leur réservation par téléphone (UK: 01843 595522 ou en Belgique: 059 340560). Comme cette offre est valable durant toute l’année 2012, profitons-en!

 

Finalement, sachez que la Classe s’occupe déjà de l’événement phare de 2013… Philippe et moi-même avons rendu visite au Yacht Club Boulonnais en janvier. Nous avons été surpris par la qualité et le potentiel du projet, ainsi que par la diversité du plan d’eau. Dans quelques semaines nous passerons au peigne fin le projet breton de nos amis de Chani et Sibélius qui misent sur une Half Ton Cup à Bénodet, Lorient, La Trinité ou Le Crouesty. Il va de soi que nous vous tiendrons informés.

 

En tout cas, nous prendrons la décision finale avant le 1er juillet 2012…

 

On se reverra bientôt. Que vos bottes et cirés (voire dock’s et shorts) puissent rapidement chasser les pots d’antifouling ou d’époxy. Les nouveaux jeux de voiles ont sans doute déjà été livrés…

 

Amicalement,

 

 

Bert & Philippe

22/03/2012

Half Ton Class Europe


Spring is in the air!

 

Fellow halfton-lovers…

 

A new passionate sailing season is about to begin. Wooden, GRP and more exotic halfton hulls are being caringly looked after, sanded, polished, varnished, or even modified and /or upgraded. All hands are called ‘on deck’ in order to be ready for the first meeting of the 2012 sailing season.

 

In an effort to give you a clear overview of the 2012 events which we selected, we created a calendar on our website. Can you please indicate the races which you and your team are likely to sail? It might trigger even more teams to join you in those particular races, which will certainly add to the fun. It only takes a few minutes completing the calendar, but it is potentially much more rewarding: http://www.doodle.com/cpiz7thqq5t82x7k

 

If you have other suggestions, race reports, technical improvements (Waverider has a new rudder by the way…) or other interesting stories, then please do send it to us so that we can publish them on the website or take necessary action. Mark Wynter from Alchemist sent us a news item about the red diesel affair in the UK, which we will publish soon.

 

As we’re speaking regattas, we have excellent news for the teams participating to the races in Ramsgate (2-4 AUG): Scallywag, Sage, Smokey Too, Didgeridoo and King One are already in the entry list, but also the Belgian armada will set sails to the Kent coast. The Half Ton Commodore’s Cup will see at least 5 or 6 teams of three boats racing, which is just wonderful.

 

On top of that, please note that Transeuropa Ferries have put the Royal Temple Yacht Club onto their system to receive a 10% reduction on ticket fares. If a customer calls either our office in the UK on 01843 595522 or in Belgium on 0032 59 340560, and quotes the RTYC, they will receive this reduction. More, this reduction is available all year round, not just during Ramsgate week. This offer is valid to the crew members, but also to all their family and supporters!

 

Lastly, we also want to inform you on the progress made in selecting the venue of next Half Ton Classics Cup, which will take place in France, probably in August 2013. Me and Philippe have visited the team at the Yacht Club de Boulogne in January, and were impressed by the presentation and possibilities.

In a few weeks we will pay a visit to the ports of Bénodet, Lorient, La Trinité and Le Crouesty, where our South-Brittany friends of Chani and Sibelius would like to welcome us.

 

As promised, we will render our final verdict before 1st July 2012.

 

So, dig up your sailing boots (if you haven’t continued sailing during winter), put away the varnish & epoxy resins and go out sailing.

 

And don’t forget about our calendar!

 

Safe sailing!

 

 

Bert Janssen & Philippe Pilate

22/03/2012

Half Ton Class Europe

 

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NEWS HALF TON CLASS EUROPE 2011


REUNION HALF TON CLASS EUROPE



HALF TON CLASS EUROPE MEETING


Compte rendu réunion des halfs du 19 novembre 2011

 

 Accueil par Hervé  Castelein du Yacht Club de la Mer du Nord Présentation de la réunion par Philippe Pilate, soulignant la dynamique qui se crée entre Nieuwpoort et Dunkerque.

 

Bert Janssen souhaite la bienvenue à nos amis anglais de Sage et Chimp, ainsi qu'aux Bretons.

 

L’assemblée représente environ 40 personnes avec les Belges, les Boulonnais et les locaux Dunkerquois.

 

 Bert Janssen (president) demande que la classe continue sur les valeurs d'amitiés et de compétitivité.

 

1.  C’est très bien qu’il y a quelques bateaux qui tirent la flotte vers le haut: cela permet une évolution sportive de l’ensemble du niveau.

 

2.  Il faut que la classe reste accessible financièrement, avec plusieurs formules de budgets. Un budget de 12.000€ en début de classe reste possible pour débuter.

 

3.  Il faut responsabiliser les propriétaires vis à vis de la jauge IRC et faire évoluer son bateau dans ce sens.

 

 Les objectifs de la classe:

  •  Mettre en commun nos compétences pour faire gagner du temps aux nouveaux venus.

  •  Développer le projet jeunes avec half à Nieuwpoort

  •  Faire monter le niveau de la flotte

  •  Organiser de belles régates

 

La classe se décompose de la façon suivante:

  •  les cracks (bateaux au top de la préparation parfois modifiés avec un équipage top: Chimp, Général Tapioca, Sibelius ....)

  •  les amateurs éclaires (bateaux en cours de modification et d’amélioration avec un potentiel)

  •  les passionnes pour se faire plaisir

Bert présente différents halftonners à vendre avec des budgets et des états different. Occasions de moins de 10 000€ à 45 000€.

 

 

 

BILAN 2011

Début de saison assez rude climatiquement avec des annulations des entraînements et des mises a l'eau tardives

 

Par contre, un franc succès pour Cowes:

  •  Une bonne préparation bien en amont de la course (Bert et Philippe se sont déplacés pour présenter et préparer la half ton).

  •  Un comite de course irréprochable, une équipe d'organisation nickel, un plan d'eau super, une flotte au top tant sur la quantité que sur la qualité avec des courses à tout niveau pour tous les bateaux, une excellente communication au niveau de la presse (sauf peut-être sur les médias spécialisés français (Voile & Voiliers, Voile Mag,...)

Les remarques:

  •  Bananes trop courtes

  •  Trop peu de côtiers

  •  Offshore génial mais devrait être retirable

  •  Tapioca va trop vite !

  •  La bière anglaise et moins bonne que la bière Belge

Comment faire mieux en 2012?

  •  Établir un calendrier half ton pour rassembler le maximum de bateaux sur quelques courses phares (U,K Belgique et France)

  •  Choisir des événements attractifs

  •  Obtenir un classement voir des courses spécifiques avec un minimum de 10 bateaux

  •  Pas de trophée sur l’ensemble de la saison.

 Présentation des divers calendriers (Anglais, Belge et Français) possible & un calendrier ‘halfton’ à discuter. La salle approuve. La Classe mettra le calendrier en ligne.

 

Half Ton Classics Cup 2013

 

Il y a plusieurs candidatures ou endroits possible:

Boulogne, Le Havre, La Trinité, Lorient, Bénodet

La décision sera prise par Bert et Philippe après avoir étudié l’ensemble des projets assez rapidement

Faudrait-il prévoir les prochaines éditions bien en avance

 

Divers:

  •  Il faut plus de rigueur dans la jauge des bateaux, proposition faite par Jean Philippe Cau d'organiser une réunion en présence de Jean Sens pour parler de la jauge et son evolution.

  •  Proposition et apparemment approbation par l'ensemble de participants de mettre nos certificats en ligne! Mais par contre l’UNCL ne serait pas d'accord…

  •  Trouver un jaugeur pour la classe dans le nord: la voilerie x voiles escail est prête a nous prêter son parquet pour mesurer les voiles de la flotte.

  •  Réflexion à se poser: comment voit on le développement de la classe par rapport a l' IRC?

  •  Des vestes North pour la classe avec flocage seront proposées sur le site courant du mois de décembre (Xavier s'en occupe).

Vincent Delany recherche un historien pour écrire l'histoire des halfs.

 Fin de réunion

Pot de l’amitié

 

 

PRESENTATION

Format powerpoint ( mht)- seulement pour utlisateurs powerpoint ..

soyez patient pendant le téléchargement ..

Half Ton meeting minutes 19 November 2011

 

Welcome by Hervé Castelein of the Yacht Club de la Mer du Nord

 

Presentation of the meeting by Philippe Pilate, stressing a new dynamic between the ½ tonners from Nieuwpoort and Dunkerque.

 

Bert Janssen welcomes 2 overseas visitors from Sage and Chimp, as well as the Brittany-based boats Sibelius and Chani.

 

The meeting counts with some 40 persons from Belgium, Boulogne and Dunkerque.

 

Bert Janssen (president) proposes that the Class sticks to her values of friendship and competitiveness.

 

1.  It is very good for the Class that some top boats help to increase the overall level of the Class sailing members: this is a very positive evolution.

 

2.  It is a must for the Class to remain financially accessible, with several budget levels. With a 12.000€ budget it is possible to start racing ½ tonners.

 

3.  Owners remain entirely responsible for correctly measuring their boats and obtain the most correct IRC-rating. Any evolution towards a better rating can only be done in this light.

 

The Class’ objectives:

  •  Share our competences to allow newcomers to progress more rapidly

  •  Develop youth project (Nieuwpoort – Alf sailing team)

  •  Increase the Class’ members sailing level.

  •  Organize good regattas

 The Class’ fleet composes as follows:

  •  the cracks (top level boats, sometimes modified with top team: Chimp, Général Tapioca, Sibelius ....)

  •  the amateurs (boats in modification and optimization process with a good potential)

  •  The passionate, who sail for fun & pleasure.

 Bert presents different halftonners currently for sale in various conditions, to clarify the fleet composition.

Asking prices vary between 10 000€ and 45 000€.

 

 

OVERVIEW 2011

Season’s beginning was quite rude due to effects from a hard winter, causing delays in boat preparations, and Nieuwpoort training regattas being cancelled.

 

However, the sailing week in Cowes was a big success, thanks to:

  •  A good preparation starting well before the event (Bert and Philippe travelled to Cowes in order to present plans and coordinate)

  •  Impeccable race committee, brilliant organizing team, perfect sailing venue, a top fleet in numbers & quality, with top racing for all levels, excellent press communication (however not in the French press Voile & Voiliers, Voile Mag,...)

Some remarks:

  •  too short windward-leewards

  •  too little round the can races

  •  excellent offshore, but should be discardable

  •  Tapioca is too fast!

  •  English beer is not as good as Belgian beer

 How can we improve in 2012?

  •  Establish a specific half ton sailing calendar and have a maximum number of halftonners at chosen events (UK, Belgium and France)

  •  Select attractive events

  •  Obtain a separate halftonner ranking when 10 boats

  •  No overall trophy or ranking at the end of the season.

 

Presentation of different potential venues/races (UK, Belgium & France) and a general 2012 Half Ton calendar. The audience seems to approve. This calendar will be put online on the website.

 

Half Ton Classics Cup 2013

 

Several candidatures or possible venues:

Boulogne, Le Havre, La Trinité, Lorient, Bénodet

The decision will be taken by Bert & Philippe after having seen & discussed all projects, and fairly soon.

Question: why not decide upon dates & venues for 3-4 events in advance?

 

AOB:

  •  We need more strictness in ratings, JP Cau proposes to have a meeting with Jean Sens about the rating and its evolution.

  •  A proposal to put our IRC-certificates online is apparently approved by all. The UNCL would not agree.

  •  We need a measurer in the North of France. The X-Voiles sailloft proposes her loft to measure half ton sails.

  •  Point of reflection: how do we see the Class’ development matching the IRC evolution?

  •  Xavier will propose North jackets with the Class’ logo. On the site somewhere in December…

  •  Vincent Delany is looking for a historian to trace  the half ton history. We must talk to Jean Sans.

End of the meeting.

 

Drink offered by the YCMN

 

PRESENTATION

Powerpoint format ( mht) -only for powerpoint users. ..

big download ...



5ième South Boats Half Ton Classics Cup



5th Half Ton Classics Cup supported by South Boats


Chers amis,

 Déjà un mois de passé et nous avons tous encore un peu le blues de la magnifique 5ième South Boats Half Ton Classics Cup. Oh que oui…

 Hélas la marée n'attend pas et en tant que participant mais également président de la Half Ton Class Europe (il fallait bien un volontaire), je tiens à remercier Richard Hollis, sa femme Ursula et toute l’équipe du Royal Corinthian pour l’organisation parfaite de l’événement. Ils avaient pensé à tout, même au seau et la pelle de plage pour un Français sur le banc de Ryde… En novembre 2010, quand Philippe et moi nous avions visité Cowes, nous savions que la Half Ton Classics Cup serait dans des bonnes mains. Mais au vu de ce qu’ils ont realisé il y a quelques semaines, il faut l’avouer … cela dépasse nos espérances les plus optimistes!

 Ensuite nous aimerions remercier tous les sponsors sans qui l’événement ne se serait pas produit: South Boats bien sûr, mais également Best Water Technologies, One Sails, Euro Car Parks, Wight Vodka, Spinlock et Ecover. Sans oublier tous les fournisseurs locaux comme Beken, Hamo Thornycroft, … Eux aussi ils ont contribué au succès et l’ambiance incroyable à Cowes.

 Puis, remercions Ms Fiona Brown qui, a fait un excellent job en gardant tout au long de la semaine notre événement à la une des magazines et des sites internet ‘voile’, des journaux locaux, de Youtube… Le blog qu’elle a créé spécialement pour nous a été suivi par des milliers de gens. Le dernier jour, à peine 5 minutes après avoir lancé par VHF l’offre d’une bonne bière belge, la nouvelle était sur le blog. Moins de 5 minutes après notre skipper reçoit un appèl de son frère, au travail en Belgique, pour s’assurer qu’on n’était pas en train de vider la cave entière d’Envol…

 Finalement, nous aimerions vous remercier … vous. En venant si nombreux à Cowes pour cette 5ième édition, vous avez clairement montré que les halfs c’est un excellent support pour régater agréablement entre amis, et à bon prix. Un support qu’il ne faut pas changer après une ou deux saisons.

Une voile par ci, une touche cosmétique ou tangon carbone par là et chaque printemps le tour est joué... le bateau paré pour une nouvelle saison. A travers de la Half Ton Class Europe nous continuons à mettre l’accent sur cet esprit unique.

 Nous sommes sûrs que la majorité d’entre vous l’apprécie, et espérons que cet esprit vous  guidera tous vers nos prochains rendez-vous. Vous pouvez déjà noter une date dans vos agendas: le 1er septembre 2012 nous annoncerons le lieu et la date de la 6ième Half Ton Classics Cup qui, comme vous le savez déjà, se tiendra en août 2013 en eaux territoriales françaises (on ne peut être plus précis que ça…).

Voilà c’est tout ce que nous avions à vous dire. Sortez vos bateaux une fois de plus et continuez à inciter les gens à passer au half.

 

Plus nombreux que nous serons sur la ligne de depart, plus intéressante sera la 6ième edition. En fait, 50 bateaux, ce serait genial, non?

 From Belgium, with love,

 Bert & Philippe 

Dear Friends,

 By now you should all have had the time to recover from the brilliantly organized 5th Half Ton Classics Cup supported by South Boats. If not, I seriously recommend you to go and see a doctor…

 As president (what’s in a name…) of the Half Ton Class Europe I must first of all thank Richard, Ursula and the RCYC for the perfect organization. They had everything planned, even the bucket and spade for the French on Ryde Sands…

When Philippe Pilate and myself visited Cowes last year in November we knew that the event was in safe hands, but what has been achieved a few weeks ago surpassed our most optimistic expectations… Well done…

 Secondly our thanks go to all the sponsors who made this event possible: South Boats in the first place, but also One Sails, Euro Car Parks, Wight Vodka, Spinlock, Best Water Technologies and Ecover. Without forgetting all the smaller local suppliers in the likes of Beken, Hamo Thornycroft, … who contributed top the success of the races.

 Thirdly we would like to thank Ms Fiona Brown for the excellent coverage of the event. We have been on almost all web-based sailing news sites, and the daily movies on Youtube have been viewed by many thousands of enthusiasts… The web blog she created for this event was just superb. When we called on the VHF the last day and offered the free beers, it was on the blog 5 minutes later.

Within seconds we received a telephone call from the owner’s brother at work in Belgium begging us not to give away all beer and keep some for him…

 Lastly, we would like to thank … you! By massively entering the races in Cowes you demonstrated that our halftonners are a perfect support for enjoyable, fun and quite affordable sailing. No need to change for another multi-million boat every season. Just add a sail (or two) and go out sailing! Philippe and myself, as the Class’ founders, we hope that we can keep this spirit alive, and we’re sure that the majority amongst you hope so as well.

 We will try to maintain the Class’ magic formula of racing upto these standards and therefore invite you all to mark a date in your agendas: by September 1st 2012 we will announce both the place and the dates of the 6th Half Ton Classics Cup.

We will ensure that the best possible location for the event is chosen and hope to see you all back in a cute French port in August 2013…

 And now, go out racing !

The more people you manage to convince to move to halftonners, the greater the 2013 event will be. No doubt about that. To us 50 boats next time is a good goal, isn’t it?

 From Belgium, with love,

 Bert & Philippe

Date: 29 september 2011

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